• Glaukomföreningen i Stockholm

Kontakt i Stockholm

Britt-Marie Leijonhufvud

Hej, jag är sekreterare i Glaukomföreningen i Stockholm och ansvarar för e-posten och information till nya medlemmar. Jag har glaukom sedan 15 år tillbaka. Välkommen att kontakta oss! Du når oss via e-post stockholm@glaukomforbundet.se

Christer Jungstedt, ordförande
    tel 070-216 53 20, e-post christer.jungstedt@gmail.com
    Postadress: Christer Jungstedt
    Östra Finnbodavägen 15, 131 73 Nacka

Nytt verksamhetsår – Ny styrelse i föreningen!

På årsmötet den 15 mars fick föreningen en ny styrelse och den har konstituerat sig.

Ordförande                         Christer Jungstedt, Nacka
    Vice ordförande                 Anna Wikberg, Norrtälje
    Kassör                                 Cecilia Myhrman, Lidingö
    Sekreterare                         Britt-Marie Leijonhufvud, Huddinge
    Ledamot                             Robert Stier, Stocksund
    Ledamot                             Arne Edström, Sundbyberg
    Suppleant                           Yvonne Jungstedt, Nacka

Ordförande har ordet

Först vill jag som nytillträdd ordförande tacka årsmötet för förtroendet. Därefter men inte mindre, tacka Kristina Lundgren för hennes mycket väl
    genomförda 10 år som ordförande och innan dess ett antal år i andra
    positioner i styrelsen. Tack säger jag även till de styrelseledamöter som
    i och med årsmötet avslutat sitt styrelsearbete. Ett idogt arbete utfört under
    många år. Ett stort tack till er alla!

Vår verksamhet är precis som för många andra starkt begränsad av pandemin. Dessutom går det i dagsläget inte ens att gissa när ska bli bättre. All verksamhet inom föreningen sker nu via Zoom (videomöten), mail, telefon och post. Styrelsens ambition är att förbereda ett spännande program av aktiviteter till hösten (om möjligt).

Under tiden kommer vi försöka skicka ut så mycket intressant information som möjligt till våra medlemmar. Ni är välkomna att komma med tips på vad ni skulle vilja veta mer om.

Om ni har en mailadress men inte har lämnat den till föreningen, får ni gärna skicka den till Britt-Marie Leijonhufvud. Det underlättar för oss att ge information. All information om medlemmarna i föreningen stannar inom föreningen. Jag vill också understryka att vi är medvetna om att alla medlemmar inte använder dator. Därför jobbar vi med information på olika sätt.

Jag önskar er alla en så trevlig vår det går!

Christer Jungstedt
    Ordförande Glaukomföreningen i Stockholm

Dr Enping Chen, docent och överläkare på S:t Eriks ögonsjukhus

Läs HÄR om hans forskning om hur nya diagnosmetoder och förfinad tryckmätning kan hjälpa glaukompatienterna.

Lyckad Samtalsträff på Sophiahemmet

I Oscarssalen på Sophiahemmet samlades den 25 september 2019 21 medlemmar till en samtalsträff. Stort tack till dr Helena Svedberg som svarade på glaukomfrågor och fick många frågetecken att rätas ut.

Behöver du hålla dina ögondroppar kylda utan kylskåp?

Tipset är ett införskaffa ett kylfodral som håller ögondropparna under 30 grader C.
    Mejla Britt-Marie Leijonhufvud stockholm@glaukomforbundet.se så får du tips om var du kan köpa kylfodral!

Seniordagen i Kungsträdgården den 7 maj 2019

Mellan kl 10-17 var det 22 000 besökare i Kungsträdgården och många kom förbi Glaukomföreningens utställningsbord. Britt-Marie Leijonhufvud från styrelsen hade mycket god hjälp av medlemmarna Lotta Alterbeck och Elsebeth Tjärnlund för att sprida kunskap om sjukdomen. Två timmar innan stängning var de flesta broschyrer och tidningar slut. 120 stycken ”Vad är glaukom?” och 150 exemplar av Ögontrycket hade då delats ut. Rollupen användes mycket under dagen för att förklara vad som händer med synen vid glaukom.

Ett nästan tomt utställningsbord vid dagens slut då det var stor åtgång på material.

Björn Hellberg på författarresa till Mariehamn

Onsdag den 3 april var det 33 medlemmar som avreste med Björcks resors buss från Cityterminalen med destination Kapellskär. Där kördes bussen ombord på båten Rosella med oss sittande kvar i stolarna vilket var mycket bekvämt. Väl ombord på båten fick vi lyssna till författaren, tennisoraklet och TV- kändisen Björn Hellberg. Efter föredraget väntade det välsmakande smörgåsbordet och dagen på båten avslutades med en medlemsträff där vi under lättsamma former diskuterade våra ögonproblem.

Britt-Marie Leijonhufvud

Rapport från Årsmötet 2019

Den 21 mars hade Glaukomföreningen i Stockholm årsmöte i S:t Eriks aula och ett 40-tal medlemmar deltog. Efter fikapaus föreläste Patrik Malmunger som ansvarar för att stärka S:t Eriks externa forskningsfinansiering. Målet är att under den närmaste femårsperioden tillföra ögonforskningen ökade resurser. Sjukhuset har sedan tidigare fem forskningsgrupper med olika inriktningar, men under det senaste året har en ny forskningsgrupp tillkommit, bestående av treheltidsforskare, med inriktning på grundforskning kring glaukom.

Vi fick också höra om nya S:t Eriks Ögonsjukhus som byggs i Hagastaden, granne med Karolinska universitetssjukhuset. Det ska bli ett ”Eye center of excellence” – ett experthus för sjukvård, forskning och innovation inom ögonområdet. Forskningsytorna kommer att bli dubbelt så stora som de är idag. Inflyttning sker under hösten 2020.

Kort fick vi också möta Pete Williams som är forskargruppledare för Forskargrupp Glaukom och som arbetar med experimentell grundforskning. Ett av de aktuella forskningsprojekten är om en viss typ av B-vitamin kan skydda synnerven. Det går att följa Pete Williams arbete på https://petewilliamslab.com/
    /Britt-Marie Leijonhufvud

Förhandsanmälan måste alltid göras till alla aktiviteter!

Det finns två sätt att anmäla deltagande:

Till telefonsvararen på vår föreningstelefon 08-33 38 36 eller
    via föreningens e-postadress: stockholm@glaukomforbundet.se
    Ange alltid namn, telefonnummer och vilken aktivitet det gäller!

Vi söker medhjälpare till föreningens arbete!

Vi vill sprida kunskap om glaukom och med förhoppningen att få fler medlemmar i vår förening. Visst ställer du upp! Anmäl ditt intresse till stockholm@glaukomforbundet.se

Christer Jungstedt, ordförande
    Cecilia Myhrman, kassör
    Britt-Marie Leijonhufvud, sekreterare
    Anna Wikberg, ledamot
    Robert Stier, ledamot
    Arne Edström, ledamot
    Yvonne Jungstedt, suppleant

Glaukomföreningen i Stockholm

bildades 1986 på initiativ av två ögonläkare, då verksamma vid Huddinge sjukhus.
    • Vi är till för dig som har Glaukom eller som har anhörig med denna ögonsjukdom i Stockholmsregionen.
    • Två gånger per år håller vi informationsmöten, där läkare och andra kunniga personer håller föredrag om Glaukom och om ämnen inom angränsande områden. En liten grupp ögonläkare samarbetar med föreningen, bl.a. om val av ämnen för informationsmötena.
    • Vi träffas i samtalsgrupper, över en kopp kaffe, för att byta erfarenheter och knyta kontakter.
    • Du får tidningen ÖgonTrycket i Din brevlåda fyra gånger per år.
    • Årsavgiften är 200 kr, familjemedlem betalar 50 kr.
    • Vill Du bli medlem, klicka på länken Bli medlem och fyll i formuläret så får du ett inbetalningskort med posten. Eller betala in avgiften på vårt plusgirokonto 495 80 90-5. Glöm inte namn, adress och gärna e-postadress.

Publicerat 2021-04-12