• Glaukomföreningen i Stockholm

Kontakt i Stockholm

Britt-Marie Leijonhufvud

Hej, jag är sekreterare i Glaukomföreningen i Stockholm och ansvarar för e-posten och information till nya medlemmar. Jag har glaukom sedan 15 år tillbaka. Välkommen att kontakta oss! Du når oss via e-post stockholm@glaukomforbundet.se

Christer Jungstedt, ordförande
    tel 070-216 53 20, e-post christer.jungstedt@gmail.com
    Postadress: Christer Jungstedt
    Östra Finnbodavägen 15, 131 73 Nacka

Träffar hösten 2022

Seminarium om ny forskning och behandling av glaukom, S:t Eriks Ögonsjukhus den 27 okt

Ett samarrangemang mellan S:t Eriks Ögonsjukhus, 1,6 & 2,6 Miljonerklubben och Glaukomföreningen i Stockholm

Se foto från vänster: Enping Chen, docent vid S:t Eriks Ögonsjukhus, Christer Jungstedt, ordförande i Glaukomföreningen i Stockholm, Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben, Gauti Johannesson, docent och lektor vid Umeå universitet, överläkare vid ögonkliniken Västerbotten i Umeå och Amelie Botling Taube, chef för glaukomsektionen vid S:t Eriks Ögonsjukhus.

Foto: Yvonne Jungstedt

Glaukomcafé på Södergården den 25 oktober

Foto: Britt-Marie Leijonhufvud

Möte med årets nya medlemmar

Styrelsen och årets nya medlemmar träffades den 21 september 2022 och lärde känna varandra lite. Föreningen berättade om verksamheten och snart ställde alla frågor om glaukom och jämförde sina erfarenheter med andra. Frågorna var många, stora och små. En mycket lyckad kväll, vi var cirka 20 personer.

Text: Cecilia Myhrman
    Foto: Britt-Marie Leijonhufvud

Seniordagar i Stockholm och Norrtälje

Seniordagarna i Stockholm 10 maj och i Norrtälje 17 var välbesökta. Många ställde frågor om glaukom och vår medlemstidning Ögontrycket hade en strykande åtgång.

Anna Wikberg (t v) hade hjälp i montern av Laila Liljedahl och Stefan Lindskog, se foto.

Cecilia Myhrman

Välbesökt medlemsmöte på S:t Eriks Ögonjukhus

Nästan hundra intresserade medlemmar kom till nya S:t Eriks Ögonjukhus den 3 maj 2022 för att lyssna till docent Enping Chens föredrag – och ställa frågor. Vi fick ta del av ny kunskap inom glaukomforskningen och extra spännande var det att lyssna till möjliga framtida undersökningsmetoder. Kanske kan du i framtiden hemifrån ta trycket och mäta synfältet?

Text: Cecilia Myhrman

Bild: Överläkare och forskare Enping Chen. Foto: Yvonne Jungstedt

Medlemsmöten under pandemihösten 2021

Vi har nu lyckats genomföra flera medlemsmöten trots pandemin. Ett handlade om hjälpmedel och på bilden ser vi Margareta och Helena från Syncentralen som berättade hur Syncentralen arbetar och vilken hjälp som finns tillgänglig. Ett mycket uppskattat möte med ett 80-tal besökare (i en mycket rymlig lokal)!

En pensionärsförening uttryckte önskemål om att Glaukomföreningen skulle komma och berätta om glaukom. Det gjorde vi gärna, och mötet besöktes av både medlemmar och icke-medlemmar. Det blev därefter både frågestund och kaffe.

Om du är med i en förening som skulle vilja att vi kom och berättade om glaukom och vår verksamhet får du gärna mejla stockholm@glaukomforbundet.se eller ringa oss på föreningstelefonen 08-33 38 36 som har telefonsvarare, så ska vi se om vi kan ordna det.

Text: Cecilia Myhrman Foto: Britt-Marie Leijonhufvud

Positivt med möte för nya medlemmar

Nya medlemmar var inbjudna till en träff med styrelsen i oktober 2021. 25 personer kom och det blev en innehållsrik kväll, vi höll till i en rymlig lokal.

Vår ordförande Christer Jungstedt, t h, svarade på frågor om körkort och mycket annat som intresserade deltagarna.

Styrelse 2022

Ordförande                         Christer Jungstedt, Nacka
    Vice ordförande                 Anna Wikberg, Norrtälje
    Kassör                                 Cecilia Myhrman, Lidingö
    Sekreterare                         Britt-Marie Leijonhufvud, Huddinge
    Ledamot                             Robert Stier, Stocksund
    Ledamot                             Arne Edström, Sundbyberg
    Suppleant                           Yvonne Jungstedt, Nacka

Ordförande har ordet

Först vill jag som nytillträdd ordförande tacka årsmötet för förtroendet. Därefter men inte mindre, tacka Kristina Lundgren för hennes mycket väl genomförda 10 år som ordförande och innan dess ett antal år i andra positioner i styrelsen. Tack säger jag även till de styrelseledamöter som i och med årsmötet avslutat sitt styrelsearbete. Ett idogt arbete utfört under många år. Ett stort tack till er alla!

Vår verksamhet är precis som för många andra starkt begränsad av pandemin. Dessutom går det i dagsläget inte ens att gissa när ska bli bättre. All verksamhet inom föreningen sker nu via Zoom (videomöten), mail, telefon och post. Styrelsens ambition är att förbereda ett spännande program av aktiviteter till hösten (om möjligt).

Under tiden kommer vi försöka skicka ut så mycket intressant information som möjligt till våra medlemmar. Ni är välkomna att komma med tips på vad ni skulle vilja veta mer om.

Om ni har en mailadress men inte har lämnat den till föreningen, får ni gärna skicka den till Britt-Marie Leijonhufvud. Det underlättar för oss att ge information. All information om medlemmarna i föreningen stannar inom föreningen. Jag vill också understryka att vi är medvetna om att alla medlemmar inte använder dator. Därför jobbar vi med information på olika sätt.

Jag önskar er alla en så trevlig vår det går!

Christer Jungstedt
    Ordförande Glaukomföreningen i Stockholm

Behöver du hålla dina ögondroppar kylda utan kylskåp?

Tipset är ett införskaffa ett kylfodral som håller ögondropparna under 30 grader C.
    Mejla Britt-Marie Leijonhufvud stockholm@glaukomforbundet.se så får du tips om var du kan köpa kylfodral!

Förhandsanmälan måste alltid göras till alla aktiviteter!

Det finns två sätt att anmäla deltagande:

Till telefonsvararen på vår föreningstelefon 08-33 38 36 eller
    via föreningens e-postadress: stockholm@glaukomforbundet.se
    Ange alltid namn, telefonnummer och vilken aktivitet det gäller!

Vi söker medhjälpare till föreningens arbete!

Vi vill sprida kunskap om glaukom och med förhoppningen att få fler medlemmar i vår förening. Visst ställer du upp! Anmäl ditt intresse till stockholm@glaukomforbundet.se

Glaukomföreningen i Stockholm

bildades 1986 på initiativ av två ögonläkare, då verksamma vid Huddinge sjukhus.
    • Vi är till för dig som har Glaukom eller som har anhörig med denna ögonsjukdom i Stockholmsregionen.
    • Två gånger per år håller vi informationsmöten, där läkare och andra kunniga personer håller föredrag om Glaukom och om ämnen inom angränsande områden. En liten grupp ögonläkare samarbetar med föreningen, bl.a. om val av ämnen för informationsmötena.
    • Vi träffas i samtalsgrupper, över en kopp kaffe, för att byta erfarenheter och knyta kontakter.
    • Du får tidningen ÖgonTrycket i Din brevlåda fyra gånger per år.
    • Årsavgiften är 200 kr, familjemedlem betalar 50 kr.
    • Vill Du bli medlem, klicka på länken Bli medlem och fyll i formuläret. Där finns även mer information.

Publicerat 2023-02-07