Östergötland

Postadress: c/o Mona Krieg,
    Myckelsätter 10, 610 31 Vikbolandet

Årsmötet genomfördes brevledes

Landets olika glaukomföreningar har under coronarestriktionernas tid genomfört sitt årsmöte på olika sätt. I Östergötland valde vi att ha en poströstning. Det innebar mycket arbete men gav ett bra resultat.

Samtliga årsmöteshandlingar skrevs ut och postades till alla våra medlemmar. Totalt skickades 178 kuvert med 191 röstsedlar ut. För att uppmuntra till poströstning inkluderade vi förfrankerade kuvert. Genom detta förfarande gavs alla medlemmar en möjlighet att delta i röstningen. Röstsedlarna skulle vara styrelsen tillhanda senast den 15 juli. Och, ett gensvar fick vi! Av 191 utskickade röstsedlar kom 83 tillbaka, ett svarsresultat på 43,4 %.

Det var litet arbete med att sammanställa röstresultatet. Majoriteten av medlemmarna hade kryssat i respektive rutor på röstsedeln. Några medlemmar kom med förslag och kommentarer, som också behövdes dokumenteras. Sammanställningen gjordes i Excelformat. Protokolljusterarna tillika rösträknare fick genom poströstningen litet mera arbete i sin granskning.

Sittande styrelse valdes om med tillägg av en ny suppleant, Fredrik Söderberg.

Träffarna för granskning av poströstning och signerande av protokollet genomfördes allt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, utomhus och med avstånd.

Vid pennan Mona Krieg

Foto t h: Gunilla Fredriksson, protokolljusterare granskar poströstningen. Foto: Mona Krieg

Från vänster Birgitta Sääf, vice ordförande – Birgit Carlfjord, protokolljusterare, f d sekreterare – Mona Krieg, ordförande. Foto: Sören Carlfjord

Information om våra aktiviteter under coronapandemin

Hej alla medlemmar!

Den 2 juni 2020 har vi haft styrelsemöte i Glaukomföreningen Östergötland. Vi var fyra personer runt ett stort bord på Thapperska, med mer än två meter mellan oss, och hade telefonkontakt med de övriga fyra styrelseledamöterna.

På mötet beslutade vi kring föreningens årsmöte. Det blir inget fysiskt årsmöte utan vi kommer att skicka ut handlingarna till alla medlemmar under närmaste veckorna. Tillsammans med handlingarna finns en röstsedel och ett svarskuvert. Är du medlem så ta vara på tillfället, var med och rösta och skicka tillbaka röstsedeln till oss så vi får veta vad du tycker.

Samtliga caféträffar ställdes in under våren. Förhoppningsvis kan vi ta upp träffarna i höst igen. De teman som är inplanerade för hösten får ännu så länge ligga kvar i programmet.

Vi återkommer med mer information när vi vet hur situationen förändras.

Varma hälsningar

Mona Krieg

Välbesökt seminarium ihop med 1,6 miljonerklubben

1998 bildade Alexandra Charles 1,6 miljonerklubben för att främja kvinnors hälsa. Nu har Alexandra själv drabbats av glaukom. Glaukomföreningen Östergötland och 1,6 och 2,6 miljonerklubben har sedan ett antal år tillbaka träffats på olika mässor och då diskuterat samverkan. I år blev det av. Den 20 januari 2020 ordnades ett första seminarium på Fontänen i Linköping. Huvudinbjudan gick ut till 1,6 miljonerklubbens medlemmar via e-brev och deras hemsida. Vår förening annonserade i tidningen Corren samt på hemsidan.

Intresset var mycket stort och alla platser fylldes på några dagar. Vagnhallen var fylld till sista plats på seminariet som lockade både män och kvinnor.

Wivi-Ann Heurlin-Krantz, regionens ambassadör för 1,6 miljonerklubben hälsade alla välkomna och berättade om deras förening. Vår ordförande, Mona Krieg gav en kort redogörelse om glaukomföreningen.

Huvudföreläsare för kvällen var ögonläkare Lena Viklund-Bäckman. Hon gav en mycket bra föreläsning om glaukom, dess behandling, något om olika operationsmetoder samt om hur sjukdomen utvecklas olika hos oss alla. Lenas genomgång följdes av en del intressanta frågor från åhörarna.

Bertil Dahl, som själv är drabbad och ledamot av vår styrelse, beskrev de problem man ställs inför när synen försämras. Bertil poängterade att med rätt inställning till sin sjukdom och med anpassade hjälpmedel klarar man vardagen riktigt bra.

1,6 miljonerklubben motto är hälsa. Mellan föreläsningarna uppmanades alla att röra på sig. Wivi-Ann stod på scenen och ledde oss.

Kvällen avslutades med lottdragning och underhållning av trubaduren Mathias Brandin Beltramo som tolkade Taube och Wreesvijk.

1,6 miljonklubbens huvudtema för i år är syn, hörsel och jämställdhet. Detta var ett så intressant och givande samarbete som vi hoppas ska upprepas inom andra glaukomföreningar.

Vid pennan Birgitta Sääf och Mona Krieg

Föreningens styrelse

Mona Krieg, Ordförande, tel 0125-611 14, 072-370 78 63
    ostergotland@glaukomforbundet.se

Birgitta Sääf, Vice ordförande, tel 0121-139 75, 072-221 39 75
    saaf.sumpen@telia.com

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
    bernt@kullaberg.net

Bertil Dahl,
    Ledamot
    Birgitta Eriksson, Ledamot
    Per Owe Andersson
    , Ledamot
    Carmen Hild, Ledamot
    Solveig Larsen, Suppleant
    Fredrik Söderström, Suppleant

Sittande fr v: Birgitta Sääf, Mona Krieg, Carmen Hild. Stående fr v: Bertil Dahl, Birgitta Eriksson, Per Owe Andersson, Bernt Hansson, Solveig Larsen

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
    • att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
    • att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning.

För endast 250 kr per år, och 50 kr för stöd- och familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika
    intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fem gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Våra Stadgar finns att läsa HÄR.

Publicerat 2020-08-04