Östergötland

Vi träffas och pratar.

Linköping

Torsdag 9 juni kl 14.00–16.00, Café Abborreberg, Lindö

Varför inte en resa till Norrköping och Café Abborreberg vid Bråviken? Från Norrköpings Resecentrum tag buss 11 mot Lindö och slutstationen.

Varmt välkomna!

Äntligen kunde vi ses på våra Caféträffar!

I Norrköping samlades vi på Vetekornet den 10 mars 2022. Lokalen fylldes snabbt och glädjen var stor över att få återse gamla bekanta. Dagens tema var ”Nyheter utan tidning”. NTMs medarbetare Magnus och Zinaida informerade om hur man kan läsa nyheter digitalt i mobilen eller på surfplatta. Se bilden.

Flera medlemmar fick hjälp med att logga in och läsa NT (Norrköpings Tidningar) och Folkbladet som e-tidning. NT är en morgontidning och hela NTM ägs av en stiftelse. 250 journalister bevakar fem regioner. Deras syfte är: Ansvar, Yttrande och Tryckfrihet samt Demokrati. Två nya medlemmar hälsades välkomna.

Vid pennan
    Birgitta Sääf

Glaukomträff med kaffe i Linköping

Onsdagen den 16 mars träffades gruppen på Vuxenskolan. Vid den här träffen tittade vi på förbundets filmföreläsning av Jan Andersson, professor vid VTI, där Jan redogör för körkortsfrågan. Efter föreläsningen informerade ordförande om den senaste utvecklingen i ärendet. Det blev en hel del diskussioner inom gruppen.

En av medlemmarna tog tillfället i akt och framförde problemen hon har se och läsa den nya utskriften av läkemedelslistan från apoteket. Mona informerade om att hon kommer att presentera detta för Östergötlands styrelse för vidare handläggning av problemet. Gruppen poängterade att caféträffarna är ett utmärkt tillfälle att lyfta problem vi glaukomiker har och framföra problemen till styrelsen. Gruppen diskuterade också teman inför höstens träffar. Det kan bli ett intressant program.

Vid pennan
    Mona Krieg

Föreningens styrelse

Mona Krieg, Ordförande, tel 079-333 06 43
    ostergotland@glaukomforbundet.se

Fredrik Söderström, Vice ordförande, tel 072-326 30 37
    fredrik.soderstrom@glaukomost.se

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
    bernt@kullaberg.net

Per Owe Andersson,
    Ledamot
    Bo Larsson, Ledamot
    Karl Johan Alm, Ledamot
    Bertil Dahl, Suppleant
    Carmen Hild, Suppleant
    Anders Szczepanski, Suppleant

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
    • att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
    • att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning.

För endast 250 kr per år, och 50 kr för stöd- och familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika
    intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fem gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Publicerat 2022-05-13