Östergötland

Myckelsätter 10, 610 31 Vikbolandet

Glaukomcaféer hösten 2022

Caféprogram för Norrköping, Linköping,  Söderköping och Motala

Vi träffas och utbyter erfarenheter och problem vi har. Framför gärna era problem! Kanske kan det bli något som styrelsen kan arbeta med och föra vidare till Regionen och Ögonkliniken. Kom och lär känna andra som har glaukom!

Norrköping

I Norrköping träffas vi på Café Vetekornet kl. 13.30–15.30.

10 november Apotekare Britt-Marie Everts föreläser om farmakologisk behandling vid glaukom.

8 december Julfest! Vi bjuder på något gott. Underhållning av Per-Arne Nordlund. Anmälan till Lena Nyholm, 073-840 40 44 senast den 3 december. Meddela eventuella allergier.

Linköping

Träffarna i Linköping hålls kl 14.oo–16.00

Föranmälan till samtliga träffar till Carmen Hild, 076-849 19 92. Meddela eventuella allergier.

16 november Fontänen, rum Bergqvist. Julfest! Vi bjuder på något gott att äta. Underhållning av trubaduren Mathias Beltramo. Anmälan senast den 3 november.

Söderköping

I Söderköping träffas på Fix Konditori kl 14.00–16.00.

29 november
    Vi träffas och utbyter erfarenheter och problem vi har. Framför era problem! Kanske kan det bli något som styrelsen kan arbeta med och föra vidare till Regionen och Ögonkliniken. Kom och lär känna andra som har glaukom!

Motala

I Motala träffas vi i ABFs lokaler, Kyrkogatan 6 kl 14.00–16.00.

Föranmälan till Roger Larsson, 070-510 78 83. Meddela eventuella allergier.

28 november Julfest! Vi bjuder på något julgott att äta. Anmälan senast den 23 november.

Välbesökt årsmöte

I år höll föreningen ett fysiskt årsmöte på Hemgården i Norrköping den 26 april. Det blev ett välbesökt årsmöte. 47 personer deltog vilket motsvarar 22 % av vårt medlemsantal

Årsmötesförhandlingarna leddes av Pia Georgsson, ordförande i Demensföreningen Norrköping. Två styrelseledamöter avtackades; Per Owe (Peo) Andersson och Bo Larsson. Peo fortsätter sitt arbete i cafégruppen Norrköping. Styrelsen fick också nya ledamöter; Irina Asekritova, ledamot (Linköping), Lena Nyholm, suppleant (Norrköping) och Staffan Ellqvist, suppleant, (Norrköping).

Efter årsmötet höll ögonläkare Peter Thomasson föreläsning om pigmentdispersion och exfoliationsglaukom, bakgrund, klinik och behandling. Peter Thomasson och kollegan Axel Nordell driver Norrköpings ögonklinik i Norrköping. De fick många frågor om glaukom.

Till sist blev det förplägnad i form av smörgåstårta, dricka och kaffe. Det märktes tydligt att det fanns ett behov hos medlemmarna att få träffas och umgås. Konversationerna var livliga vid borden. Flera framförde också att Hemgården var en fin och praktisk plats att träffas på.

Vårdval, ögonsjukvård – tre privata ögonkliniker i länet!

Sedan Vårdval ögon implementerades i Östergötland i juni 2021 har nu tre privata ögonkliniker öppnats i länet. De är alla kopplade till Region Östergötland och regionens taxa gäller. I Linköping finns Capio på Nygatan. I Norrköping Norrköpings ögonklinik i Vilbergen och senast öppnade Synpraxis på Kungsgatan i Motala.

Caféträffar hösten 2022

Information om tid och plats kommer efter sommaren!

Äntligen kunde vi ses på våra Caféträffar!

I Norrköping samlades vi på Vetekornet den 10 mars 2022. Lokalen fylldes snabbt och glädjen var stor över att få återse gamla bekanta. Dagens tema var ”Nyheter utan tidning”. NTMs medarbetare Magnus och Zinaida informerade om hur man kan läsa nyheter digitalt i mobilen eller på surfplatta. Se bilden.

Flera medlemmar fick hjälp med att logga in och läsa NT (Norrköpings Tidningar) och Folkbladet som e-tidning. NT är en morgontidning och hela NTM ägs av en stiftelse. 250 journalister bevakar fem regioner. Deras syfte är: Ansvar, Yttrande och Tryckfrihet samt Demokrati. Två nya medlemmar hälsades välkomna.

Vid pennan
    Birgitta Sääf

Glaukomträff med kaffe i Linköping

Onsdagen den 16 mars träffades gruppen på Vuxenskolan. Vid den här träffen tittade vi på förbundets filmföreläsning av Jan Andersson, professor vid VTI, där Jan redogör för körkortsfrågan. Efter föreläsningen informerade ordförande om den senaste utvecklingen i ärendet. Det blev en hel del diskussioner inom gruppen.

En av medlemmarna tog tillfället i akt och framförde problemen hon har se och läsa den nya utskriften av läkemedelslistan från apoteket. Mona informerade om att hon kommer att presentera detta för Östergötlands styrelse för vidare handläggning av problemet. Gruppen poängterade att caféträffarna är ett utmärkt tillfälle att lyfta problem vi glaukomiker har och framföra problemen till styrelsen. Gruppen diskuterade också teman inför höstens träffar. Det kan bli ett intressant program.

Vid pennan
    Mona Krieg

Föreningens styrelse

Mona Krieg, Ordförande, tel 079-333 06 43
    ostergotland@glaukomforbundet.se

Fredrik Söderström, Vice ordförande, tel 072-326 30 37
    fredrik.soderstrom@glaukomost.se

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
    bernt@kullaberg.net

Karl Johan Alm, Ledamot
    Carmen Hild, Ledamot
    Irina Asekritova, Ledamot
    Anders Szczepanski, Suppleant
    Lena Nyholm, Suppleant
    Staffan Ellqvist, Suppleant

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
    • att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
    • att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning.

För endast 250 kr per år, och 50 kr för stöd- och familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika
    intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fem gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Publicerat 2022-10-27