Östergötland

Postadress:
    c/o Mona Krieg,
    Myckelsätter 10, 610 31 Vikbolandet

Välkommen till våra Glaukomcaféer!

Få information, ge varandra tips och upplev gemenskapen!

Program för Glaukomcafé i Norrköping och Linköping:

Glaukomcafe program Norrköping 2019

Glaukomcafé program Linköping 2019

Lärorik kurs om styrelsens ekonomiska ansvar

Funktionsrätt Östergötland inbjöd anslutna föreningar till kurs i Linköping den 3 april för att lära oss om hela styrelsens ekonomiska ansvar och inte så mycket om resultat- och balansräkning. Detta nappade vi på och nästan hela styrelsen deltog. Arrangör var ABF Linköping.

Det blev en lärorik kväll! Vi fick lära oss om vikten av styrelsens sammansättning och funktion. Det diskuterades angående funktionerna ordförande och kassör. Kanske borde årsmötet välja kassören? Diskussion kom upp om attestering av fakturor. Vem gör det? Hur noggranna var respektive förening där?

Vi var många som fick oss en tankeställare. Betydelsen och effekten av att ha långtidsplanering av styrelsearbetet illustrerades med årshjulet. Arbetet kan underlättas genom arbetsgrupper. Diskussion uppstod runt ekonomiska konsekvenser av att ha kanslist. Det föreslogs att detta kunde bli en annan temakväll, vilket Funktionsrätt Östergötland nappade på. Listan är lång av allt vad vi lärde oss. Mycket av det som sades tog vi med oss hem för att använda vid vårt kommande planeringsmöte.

Vid pennan: Mona Krieg, Birgitta Sääf

Diskussionerna fortsatte runt kaffebordet efter kursen.

Goda idéer på Glaukomcafé i Norrköping

Den 14 mars var vi 11 stycken som träffades varav åtta män, ett ”veterangäng”. Per-Owe såg till att alla satte sig vid ett långbord och det blev en trevlig gemensam pratstund. Som alltid handlar det om hälsorapporter med mera, men det blev också mycket prat om hur man kan ordna sitt liv för att klara sig bättre trots glaukom. Bara det att träffa kamrater som uppenbarligen har mycket sämre syn än jag, och ändå syns leva utan missmod, är ju upplyftande.

Styrelsen informerade om Skolmuseets höstresa till Julita och detta väckte god respons. Det ska väl vara i tiden för äppelskörd tänker jag men inte nödvändigtvis. Julita är en sorts artbank för äppelsorter, tror jag. Nordiska museet äger gården och driver den för att visa hur storgods drevs för 100 år sedan typ.

Jag tog också upp idén om att mer systematiskt lära oss hur vi ska leva optimalt bra trots vårt glaukom. Då kom tanken att vi kan bjuda in Syncentralens personal och bra optiker till Glaukomcaféet till hösten.

Vid pennan: Bertil Dahl

Världsglaukomveckan gav nya medlemmar

I år reste vi inte lika mycket utan förarbetade i stället. Vi skickade ut informationspaket till samtliga Götabibliotek i länet. Vi stod i Mirum Gallerian i Norrköping under en dag kl. 9.30-15.30 med informationsbord och roll-ups. Radio Östergötland överraskade oss med att komma och intervjua oss. Tack vare detta fick vi telefonsamtal som ledde till nya medlemmar.

Vid pennan: Mona Krieg, Birgitta Sääf

Ovan: Mona Krieg, föreningens ordförande berättade om glaukom för intresserade som passerade. Nedan: Birgitta Sääf och Sonia Warodell förbereder informationsmaterialet.

Välbesökt årsmöte i Linköping

På årsmötet den 5 mars deltog medlemmar från hela regionen. Stora Vagnhallen på Fontänen är en utmärkt möteslokal. Årsmötet leddes av Ingegerd Edman och Anna Wikberg, vice ordförande representerade förbundsstyrelsen. Under mötet uppstod många diskussioner, bland annat kring styrelsens motion angående namnbyte som avslogs av årsmötet. Mötesordförande Ingegerd Edman påtalade att stadgarna behöver förtydligas angående årsmötets dagordning med mera och var imponerad av den omfattande verksamhet som föreningen bedrivit med en inte fulltalig styrelse. Hon föreslog att arbetsgrupper borde bildas. Listor lades ut efter mötet. Medlemmar anmälde sig att delta i arbetsgrupperna Caféträffar i Linköping och Norrköping samt Mässor. Efter pausen med kaffe och semla informerade docent Helen Setterud om det pågående optikerprojektet som syftar till att avlasta ögonsjukvården via välorganiserade samarbeten med välutbildade optiker.

Vid pennan: Mona Krieg, Birgitta Sääf

Docent Helen Setterud från Universitetssjukhuset i Linköping föreläste om optikerprojektet.

Föreningens styrelse

Mona Krieg, Ordförande, tel 0125-611 14, 072-370 78 63
    ostergotland@glaukomforbundet.se

Birgitta Sääf, Vice ordförande, tel 0121-139 75, 072-221 39 75
    saaf.sumpen@telia.com

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
    bernt@kullaberg.net

Bertil Dahl,
    Ledamot
    Birgitta Eriksson, Ledamot
    Per Owe Andersson
    , Ledamot
    Carmen Hild, Ledamot
    Solveig Larsen, Suppleant

Sittande fr v: Birgitta Sääf, Mona Krieg, Carmen Hild. Stående fr v: Bertil Dahl, Birgitta Eriksson, Per Owe Andersson, Bernt Hansson, Solveig Larsen

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
    • att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
    • att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning.

För endast 250 kr per år, och 50 kr för stöd- och familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika
    intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fem gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Våra Stadgar finns att läsa HÄR.

Publicerat 2019-06-10