Örebro län

Om du vill veta mer, kontakta ordförande Anders Nyström,
    tel 070-591 86 34, e-post orebro@glaukomforbundet.se

Postadress: c/o Anders Nyström, Mejerivägen 22, 703 80 Örebro

Inbjudan till kurs Våga delta digitalt

Föreläsningar och aktiviteter erbjuds numera via en rad olika digitala tjänster och verktyg. Det kan vara skönt att få testa nya saker i lugn och ro. Våga delta digitalt är ett sådant tillfälle.

Glaukomföreningen Örebro län erbjuder tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan tillfällen att testa Zoom och dess olika funktioner i lugn och ro.

Till dig som aldrig testat
    Tillfället vänder sig till dig som aldrig testat att koppla upp dig via Zoom eller andra videomöten på surfplattan eller datorn. Du känner dig väldigt ny i den digitala världen och vill ha lite hjälp på traven och få prova innan ett skarpt läge.

Upplägg
    Du kommer att få en enkel guide hur du kopplar upp till Zoom för att delta vid ett videomöte. Vi kopplar upp oss och du får prova att starta din video och stänga av samt sätta på och stänga av din mikrofon. Vi provar även chatt-funktionen som finns.

Internetuppkoppling
    För att kunna delta behöver du internetuppkoppling. Du behöver ha en dator med inbyggd kamera och mikrofon (detta har alla moderna bärbara datorer) eller en surfplatta eller en ”smartphone” med internetuppkoppling.

Datum (välj ett tillfälle):
    28/4 kl. 10.00–11.00
    28/4 kl. 13.30–14.30

Information och anmälan
    Kontakta Maria Östby via e-post maria.ostby@sv.se

Anmäl dig senast fredag 23 april. Uppge vilken tid du önskar delta samt kontaktuppgifter och personnummer.

Ett par dagar innan träffen kommer information och möteslänk att skickas ut via e-post.

För Glaukomföreningen Örebro län
    Anders Nyström ordförande.
    orebro@glaukomforbundet.se eller 070-591 86 34

Årsmöte i coronatider

Årsmötet i glaukomföreningen hölls den 23 mars och på grund av coronan kunde vi inte heller detta år träffas fysiskt utan det genomfördes via telefonmöte med de 12 deltagare som anmält sig.

En ny styrelse valdes med några ändringar från föregående år, se listan på ledamöterna längst ner på denna sida. Jerry Andersson lämnade styrelsen och han blev hedersmedlem då han var med och startade föreningen för tio år sedan.

Vi hoppas att vi alla kan träffas i sommar för att fira föreningens 10 års-jubileum. Mer info om detta kommer senare.

Anders Nyström, ordf

Välkommen till 2021 tillsammans med Glaukomföreningen Örebro län!

2020 blev inte som någon av oss tänkt, pandemin innebar inställda evenemang, resor, föreläsningar med mera. Men snart går vi mot ljusare tider och hälsar er alla välkomna till ett nytt år.

Vi firar tio år med förhoppning att kunna genomföra det vi tänkt att göra, plus en del nytt. I skrivande stund ser det lite problematiskt ut men allt kan bara bli bättre.

Håll ögonen här på hemsidan.

Vi bjuder våra medlemmar plus familjemedlemmar på en SverigeLott och önskar lycka till.

Gott Nytt År!

önskar styrelsen

Vecka 36 blev digital

– En föreningsvecka inom funktionsrätt

För fjärde året i rad arrangerade Studieförbundet Vuxenskolan (SV) Örebro län och samverkande föreningar inom funktionsrätt Vecka 36, en föreningsvecka för ökad kunskap, förståelse och nya möten.

På onsdagen den 2 sept var det dags för Glaukomföreningen Örebro län att presentera sig och ordförande Anders Nyström intervjuades av Maria Östby på SV Örebro län. Samtalet finns att titta på och lyssna till på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PCRZN8eBzVY&feature=youtu.be

Alla länkar till SVs livesändningar finns på sv.se/vecka36-live.

Årsmötet genomfördes digitalt

Det planerade årsmötet var tvunget att ställas in till följd av coronapandemin. Men med god hjälp av SV, Studieförbundet Vuxenskolan Örebro län hittades en alternativ lösning – ett digitalt årsmöte. Onsdagen den 13 maj var det dags. På plats i en stor och luftig lokal på SVs kontor i Örebro höll ordförande Anders Nyström i årsmötet tillsammans med Emelie Eklind och Maria Östby från SV som var behjälpliga med tekniken.

Årsmötet flöt på bra och deltagarna som hade kopplat upp sig via videolänk bjöds dessutom på ett kort musikinslag från Fredrik Wallin, SV. Anders tyckte det var intressant och bra att genomföra årsmötet digitalt och även deltagarna var nöjda med lösningen och uppskattade att kunna vara med från annan plats.

Ny styrelse valdes bestående av ordförande Anders Nyström, Lisa Nilsson, Jerry Andersson, Marita Willson, Marita Larsson, Karl-Erik Lidgren, Siv Wiking och Kjell Karlsson.

Läs även SVs pressreferat från årsmötet. Foto: SV.

Välbesökt på premiären för Caféträff

Glaukomföreningen bjöd in till Caféträff på Terazza konditori i centrala Örebro i december 2019. Det var nitton deltagare som hade ett par trevliga timmar. Vi pratade naturligtvis om Glaukom men även om en massa annat. Smörgås och fikabröd fanns att köpa och föreningen bjöd på kaffe eller te och alla var nöjda med träffen.

Ordförande Anders Nyström, 0705-91 86 34, orebro@glaukomforbundet.se
    Vice ordf Lisa Nilsson, 0703-45 04 09, lizzieanja@gmail.com
    Kassör Kjell Karlsson, 0705-14 69 32, kjell.karlsson100@gmail.com
    Sekreterare Marita Willson, 0705-31 46 75, marita.wilsson1@gmail.com
    Ledamöter Karl-Erik Lidgren, Marita Larsson
    Suppleanter Siv Wiking, Lars-Arne Sellén

Foto 2019 års styrelse, fr v: Lisa Nilsson, Karl-Erik Lidgren, Siv Wiking, Anders Nyström, Lisbeth Hilmersson och Marita Willson. Längst till höger Maria Östby, vår kontakt på SV.

Har du idéer och lust att hjälpa till med vår verksamhet är du välkommen att höra av dig till orebro@glaukomforbundet.se eller tel 070-591 86 34, hälsar styrelsen/Anders Nyström, ordförande

Publicerat 2021-04-12