Örebro län

Postadress: c/o Anders Nyström, Mejerivägen 22, 703 80 Örebro

Vecka 36 blev digital

– En föreningsvecka inom funktionsrätt

För fjärde året i rad arrangerade Studieförbundet Vuxenskolan (SV) Örebro län och samverkande föreningar inom funktionsrätt Vecka 36, en föreningsvecka för ökad kunskap, förståelse och nya möten.

På onsdagen den 2 sept var det dags för Glaukomföreningen Örebro län att presentera sig och ordförande Anders Nyström intervjuades av Maria Östby på SV Örebro län. Samtalet finns att titta på och lyssna till på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PCRZN8eBzVY&feature=youtu.be

Alla länkar till SVs livesändningar finns på sv.se/vecka36-live.

Årsmötet genomfördes digitalt

Det planerade årsmötet var tvunget att ställas in till följd av coronapandemin. Men med god hjälp av SV, Studieförbundet Vuxenskolan Örebro län hittades en alternativ lösning – ett digitalt årsmöte. Onsdagen den 13 maj var det dags. På plats i en stor och luftig lokal på SVs kontor i Örebro höll ordförande Anders Nyström i årsmötet tillsammans med Emelie Eklind och Maria Östby från SV som var behjälpliga med tekniken.

Årsmötet flöt på bra och deltagarna som hade kopplat upp sig via videolänk bjöds dessutom på ett kort musikinslag från Fredrik Wallin, SV. Anders tyckte det var intressant och bra att genomföra årsmötet digitalt och även deltagarna var nöjda med lösningen och uppskattade att kunna vara med från annan plats.

Ny styrelse valdes bestående av ordförande Anders Nyström, Lisa Nilsson, Jerry Andersson, Marita Willson, Marita Larsson, Karl-Erik Lidgren, Siv Wiking och Kjell Karlsson.

Läs även SVs pressreferat från årsmötet. Foto: SV.

Välbesökt på premiären för Caféträff

Glaukomföreningen bjöd in till Caféträff på Terazza konditori i centrala Örebro i december 2019. Det var nitton deltagare som hade ett par trevliga timmar. Vi pratade naturligtvis om Glaukom men även om en massa annat. Smörgås och fikabröd fanns att köpa och föreningen bjöd på kaffe eller te och alla var nöjda med träffen.

Ordförande Anders Nyström
    Vice ordf Lisa Nilsson
    Kassör Kjell Karlsson
    Sekreterare Marita Willson
    Ledamöter Jerry Andersson, Karl-Erik Lidgren, Marita Larsson
    Suppleanter Siv Wiking, Kjell Karlsson

Foto 2019 års styrelse, fr v: Lisa Nilsson vice ordf, Karl-Erik Lidgren, Siv Wiking, Anders Nyström ordf, Lisbeth Hilmersson och Marita Willson. Längst till höger Maria Östby, vår kontakt på SV.

Har du idéer och lust att hjälpa till med vår verksamhet är du välkommen att höra av dig till orebro@glaukomforbundet.se eller tel 070-591 86 34, hälsar styrelsen/Anders Nyström, ordförande

Publicerat 2020-10-16