Väst

• Glaukomföreningen Väst

Kontakt i Väst

Roland Strömbäck (vice ordf)
    E-post vast@glaukomforbundet.se
    tel 076-142 59 21
    Postadress: Glaukomföreningen Väst
    c/o Roland Strömbäck
    Bohusgatan 20

Välbesökt Seniordag i Götene

Torsdagen den 12 september var det en välbesökt Seniordag i Götene Folkets Park arrangerad av SPF, PRO, ABF, Studieförbundet Vuxenskolan och Götene kommun. 75 utställare medverkade, det var 10 stycken fler i år än ifjol.

Från Glaukomföreningen Väst deltog ordförande Sören Nilsson, Kerstin Backlund, stödmedlem från Fyrbodalsgruppen och Birgitta Malmberg Böhm, samordnare för Skaraborgs intressegrupp. Vi informerade besökarna om vår lömska sjukdom glaukom.

Dagen var väl organiserad med en god struktur då utställarna inomhus får ta en paus när det är en aktivitet på scenen. Allt med tanke på att hålla nere ljudfrekvensen i lokalen. Det kom 750 personer under de första två timmarna enligt uppgift från arrangörerna.

Temat för dagen var Låt Livet Blomma. Då får man ju en första tanke på hur vi gör det när vi har en ögonsjukdom som hotar synen och som det dessutom inte finns något botemedel för. Trots hundraårig forskning. Men det gäller det att inge hopp och visa att vi och vår förening stöttar forskningen och stödjer varandra. Inte minst när  körkortet hotas att dras in och vi inte får köra bil till affären, vänner och aktiviteter. För så är det för många, även flera besökare påtalade detta.

Vid frågan ”om du känner någon med glaukom?” var det många som hade en bror, en syster eller en väninna som har sjukdomen. Men de kan inte åka för de får inte köra bil och då stannar man hellre hemma. Det blev många upplevelser och vi fick många goda kontakter denna dag.

Uppskattningsvis fram till lunch kl 13 hade vi tre säkerligen givit 40-50 personliga informationer. Med det menar vi besökare med större intresse, med eller utan egen diagnos, men med ett mycket stort intresse att få lyssna på oss och ta hem broschyren för att läsa i lugn och ro. Uppfattat besökarantal för dagen vid vårt bord var 600-700 personer. Kanske ger denna dag oss 10 nya medlemmar. Och det känns värdefullt för oss. Det bästa är när det kommer medlemmar och tackar för vårt arbete. Det värmer och ger oss energi.

Samordnare
    Glaukomföreningen Väst/Skaraborgs Intressegrupp

Seniordagen på Vara folkhögskola lockade 600 besökare

Utställare var olika förbund, föreningar och kommunen. Vi räknade antal personliga samtal under dagen och vid lunchtid hade vi haft 70 personliga samtal. Korta långa med eller utan rådgivning. Vi lyssnade på många som kom och hade glaukom men som aldrig hört att vår förening fanns. Sjukhusen bör ju verkligen upplysa om att det finns stödföreningar, tycker vi. Vi fick även kontakt med en anhörigförening i Vara som vi erbjöd ett informationsmöte om glaukom. Likaså Hjälpmedelsbutiken i Lidköping tog med sig broschyrer att lägga ut då många av deras kunder har glaukom. Vi är även där välkomna att medverka på deras speciella syndagar. Personalen där blev glada att ha fått kunskap om vart de kan hänvisa sina kunder som har glaukom. Seniordagen hade även mannekänguppvisning med seniorshop, dans och musikunderhållning på programmet. En lyckad dag upplevde vi med hopp om att vi blir ca 10-15 medlemmar fler i Glaukomföreningen Väst  och till Skaraborgs intressegrupp. Ett stort tack till vår stödmedlem Kerstin Backlund, Vänersborg, som ställde upp och jobbade intensivt denna dag.

Samordnare Skaraborg

Glaukomcafé

Vi träffas i god gemenskap, stöttar varann och får en pratstund med någon i samma situation.

Bild till höger: Till vårt Glaukomcafé på Seniorcenter i Lidköping kommer gärna Yngve från Mariestad. Rollatorn ”Carl Oscar” som Yngve kallar den är ett behjälpligt medel för resorna med buss och tåg. Yngve är också trogen medlem på våra medlemsträffar sedan starten 2013.

Om du som medlem har intresse att vara med på ett Glaukomcafé så ordnar vi med lokal och annons.
    Hör gärna av dig till Birgitta Malmberg Böhm, samordnare Skaraborg.
    E-post: malma107@icloud.com

Presentation av Glaukomföreningen Väst
    Styrelse 2019

Sören Nilsson Ordförande
    Roland Strömbäck Vice ordförande
    Thomas Johansson Kassör
    Eva Bernbro Hibbs Sekreterare, webbansvarig

Suppleanter
    Marika Brolin
    Karin Svensson
    Claes Hagman

Föreningen bildades 1978 på initiativ av en ögonläkare, då verksam vid Sahlgrenska sjukhuset. Det blev den första glaukomföreningen i Sverige.

Medlemskap – En rad fördelar

• Tidningen Ögontrycket, som ges ut av Svenska Glaukomförbundet (SGF), sänds till alla medlemmar fem gånger per år.
    • Vi har årsmöte, vårmöte och höstmöte I Göteborg. På samtliga möten har vi läkare eller andra personer, som håller föredrag och svarar på frågor om glaukom eller ämnen inom angränsande områden. I samband med dessa möten samlas vi över en kopp kaffe för att utbyta erfarenheter och knyta kontakter med varandra.
    • Vi har två intressegrupper, Fyrbodal och Skaraborg. De anordnar informationsmöten i sitt område.
    • Föreningen arbetar för en bättre ögonssjukvård.
    • Föreningen stödjer glaukomforskningen.

Publicerat 2019-12-06