Väst

• Glaukomföreningen Väst

Kontakt i Väst

Roland Strömbäck (vice ordf)
    E-post vast@glaukomforbundet.se
    tel 076-142 59 21
    Postadress: Glaukomföreningen Väst
    c/o Roland Strömbäck
    Bohusgatan 20

Seniordagen på Vara folkhögskola lockade 600 besökare

Utställare var olika förbund, föreningar och kommunen. Vi räknade antal personliga samtal under dagen och vid lunchtid hade vi haft 70 personliga samtal. Korta långa med eller utan rådgivning. Vi lyssnade på många som kom och hade glaukom men som aldrig hört att vår förening fanns. Sjukhusen bör ju verkligen upplysa om att det finns stödföreningar, tycker vi. Vi fick även kontakt med en anhörigförening i Vara som vi erbjöd ett informationsmöte om glaukom. Likaså Hjälpmedelsbutiken i Lidköping tog med sig broschyrer att lägga ut då många av deras kunder har glaukom. Vi är även där välkomna att medverka på deras speciella syndagar. Personalen där blev glada att ha fått kunskap om vart de kan hänvisa sina kunder som har glaukom. Seniordagen hade även mannekänguppvisning med seniorshop, dans och musikunderhållning på programmet. En lyckad dag upplevde vi med hopp om att vi blir ca 10-15 medlemmar fler i Glaukomföreningen Väst  och till Skaraborgs intressegrupp. Ett stort tack till vår stödmedlem Kerstin Backlund, Vänersborg (t v på bilden), som ställde upp och jobbade intensivt denna dag.

Birgitta Malmberg Böhm (t h på bilden)
    Samordnare Skaraborg

Glaukomcafé

Vi träffas i god gemenskap, stöttar varann och får en pratstund med någon i samma situation.

Bild till höger: Till vårt Glaukomcafé på Seniorcenter i Lidköping kommer gärna Yngve från Mariestad. Rollatorn ”Carl Oscar” som Yngve kallar den är ett behjälpligt medel för resorna med buss och tåg. Yngve är också trogen medlem på våra medlemsträffar sedan starten 2013.

Om du som medlem har intresse att vara med på ett Glaukomcafé så ordnar vi med lokal och annons.
    Hör gärna av dig till Birgitta Malmberg Böhm, samordnare Skaraborg.
    E-post: malma107@icloud.com

Presentation av Glaukomföreningen Väst
    Styrelse 2019

Sören Nilsson Ordförande
    Roland Strömbäck Vice ordförande
    Thomas Johansson Kassör
    Eva Bernbro Hibbs Sekreterare

Suppleanter
    Marika Brolin
    Karin Svensson
    Birgitta Malmberg Böhm
    Claes Hagman

Föreningen bildades 1978 på initiativ av en ögonläkare, då verksam vid Sahlgrenska sjukhuset. Det blev den första glaukomföreningen i Sverige.

Medlemskap – En rad fördelar

• Tidningen Ögontrycket, som ges ut av Svenska Glaukomförbundet (SGF), sänds till alla medlemmar fem gånger per år.
    • Vi har årsmöte, vårmöte och höstmöte I Göteborg. På samtliga möten har vi läkare eller andra personer, som håller föredrag och svarar på frågor om glaukom eller ämnen inom angränsande områden. I samband med dessa möten samlas vi över en kopp kaffe för att utbyta erfarenheter och knyta kontakter med varandra.
    • Vi har två intressegrupper, Fyrbodal och Skaraborg. De anordnar informationsmöten i sitt område.
    • Föreningen arbetar för en bättre ögonssjukvård.
    • Föreningen stödjer glaukomforskningen.

Publicerat 2019-05-27