Världsglaukomveckan 10–16 mars sprider ljus och klarhet om glaukom

Publicerat 2024-03-08

Pressmeddelande – 8 Mars 2024 11:44

Under den här veckan, 10–16 mars, uppmärksammas glaukom, eller grön starr, globalt. Det är en sjukdom som påverkar 76 miljoner människor över hela världen och är en ledande orsak till ofrånkomlig blindhet. I Sverige lever 300 000 människor med folksjukdomen glaukom och hälften utan att veta om det.

Det övergripande målet med Världsglaukomveckan 10–16 mars är att sprida kunskap om ögonsjukdomen glaukom och uppmuntra till att kontrollera sina ögon i tid. Glaukom är en ögonsjukdom som drabbar synnerven och påverkar synfältet och är en av de främsta orsakerna till blindhet.
– Världsglaukomveckan är ett utmärkt tillfälle att öka medvetenheten om denna folksjukdom. Det är viktigt med en tidig diagnos, att man upptäcker sjukdomen i ett tidigt skede, då kan man sänka trycket i ögonen och bromsa sjukdomsutvecklingen, säger Sven-Olov Edvinsson, ordförande i Svenska Glaukomförbundet.

I Sverige är Svenska Glaukomförbundet organiserade genom sina 16 glaukomföreningar, över hela landet, för att nå ut med information under Världsglaukomveckan.
Den 12 mars är det dessutom Världsglaukomdagen som uppmärksammas med föreläsningar och samarbeten med bl a en optikerkedja för att sprida information och kunskap om glaukom.

För glaukom är en sjukdom som drabbar i alla åldrar och Sara Lynard, 28 år, som driver Instagramkontot glaukomsara, var 3 månader när hon fick glaukom.
– I tonåren var jag rädd för att andra skulle säga taskiga saker om mig. Så mitt sätt att tackla det var att direkt ta plats när jag kom in i ett rum. För jag tänkte att om de får en uppfattning av mig som person kanske de inte funderar lika mycket på mitt vänsteröga och så blev det också, säger hon.

Alexandra Charles, 76 år,
 ordförande för 1,6 & 2,6 miljonerklubben, fick glaukom för tio år sedan. Idag har hon bara 14 procents syn på högra ögat och 10 procent på det vänstra.
– Svårast är att inte längre klara allt själv och blir beroende av andra, säger hon.

Under Världsglaukomveckan uppmärksammas ögonsjukdomen världen över genom en rad event och aktiviteter, bl a via Light-up in green” där sjukhus och forskningsavdelningar globalt lyser upp byggnader i grönt för att starta samtal, belysa vad glaukom är och hur sjukdomen kan förebyggas.
Några av platserna är: University of Liverpool, i Storbritannien, ett universitetsjukhus i Mexico, Autonomous University of Nuevo Leon (UANL), Mexiko och flera sjukhus och andra byggnader i Japan.