Glaukomföreningen Västernorrland

E-post: vasternorrland@glaukomforbundet.se

Britt-Marie Wernhager, ordförande
tel 060-12 85 21 eller 070-633 41 83

Lax och flygplan på årets medlemsresa

Hela utflyktsgänget utanför restaurang Albertina.

Den 18 juni 2019 gick årets medlemsresa söderut från Sundsvall till Skärså fiskeläge och Flygmuseet vid F15 i Söderhamn. I strålande sol och med ett glatt gäng på 27 medlemmar startade bussresan. Efter någon timme blev det fikapaus vid Alebosjön med gott kaffe och ostfralla.

Sedan fortsatte färden mot Skärså fiskeläge, som ligger cirka en mil norr om Söderhamn. Vi började med ett besök på Skärså rökeri där vi kunde inhandla fisk av flera olika sorter. Det passade bra att förse sig med lax av olika sorter och även strömming inför den stundande midsommarhelgen. Skärså visade sig vara en liten idyll som vi utforskade innan vi samlades för lunch på restaurang Albertina. God mat och fin miljö uppskattades verkligen.

Mätta och belåtna åkte vi vidare mot Flygmuseet i Söderhamn. Där möttes vi av flera entusiastiska guider som visade oss runt och berättade om hur verksamheten sett ut vid F15. Intressant att se alla flygplansmodeller som hade funnits vid flottiljen och hur det gick framåt. Flera av guiderna hade själv varit med när det begav sig och delade gärna med sig och svarade på våra frågor. Besöket avslutades med en kaffestund där vi kunde summera dagens upplevelser innan vi äntrade bussen för hemfärd.

Vi enades om att det varit en innehållsrik dag och önskade varandra en skön sommar.
Text & foto: Britt-Marie Wernhager

Årsmöte med information om körkortsfrågan

Glaukomföreningen Västernorrland hade sitt årsmöte den 28 mars 2019 på Sundsvalls Sjukhus och ett trettiotal medlemmar kom till mötet.

Ordföranden hälsade alla välkomna och årsmötet började med parentation för de medlemmar som lämnat oss under året. Verksamhetsberättelse, ekonomisk redovisning och revisionsberättelse föredrogs och godkändes och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året, och val till styrelsen skedde helt enligt beredningens förslag.

Själva årsmötet avslutades och vi tog kaffepaus innan vår gäst, Christer Ekman, från Stockholm tog till orda. Han talade om synfältsskador och körkortsfrågan, möjlighet till dispens med mera. Vi fick en riktig genomgång av vad körkortsgruppen arbetat med och även att det för tillfället är paus när det gäller körsimulatorn. Man väntar på Transportstyrelsens utvärdering. Frågorna var många runt körkortsfrågan och Christer hade fullt upp att försöka besvara alla under ett par timmar. Vi uppskattade verkligen att han kom och hjälpte oss att reda ut begreppen.

Britt-Marie Wernhager