Världsglaukomveckan 2019

Publicerat 2019-02-28

Varje år i mars genomförs Världsglaukomveckan, World Glaucoma Week, som uppmärksammar den lömska sjukdomen GLAUKOM som drabbar människor världen över. I år infaller veckan 10-16 mars.

Glaukom är en sjukdom som är ovanlig före 50 års ålder. Den skadar synnerven och gör att synfältet gradvis krymper. Sjukdomen är den vanligaste orsaken till blindhet bland äldre. Mellan 1-2 procent av alla 50-åringar och 5-7 procent av alla 75-åringar är drabbade av glaukom. Av dessa blir nästan 40 procent blinda på minst ett av ögonen.

Syftet med veckan är att informera om glaukom, dess riskfaktorer och betydelsen av tidig diagnos för att bromsa sjukdomsutvecklingen. Glaukomförbundets regionala föreningar genomför en mängd aktiviteter runtom i landet under veckan den 10-16 mars.

Mora – Hudiksvall – Luleå – Boden – Piteå – Stockholm – Jönköping – Halmstad – Helsingborg – Lund – Malmö – Ängelholm – Katrineholm – Nyköping – Strängnäs – Trosa – Uppsala – Karlstad – Skövde – Uddevalla – Umeå – Sundsvall – Örebro – Norrköping.På dessa orter kan du få veta mer om glaukom och här hittar du alla aktiviteter och erbjudanden under veckan.