Dalarna södra

Högsvevägen 129
    785 43 Mockfjärd

Bästa medlem!

Ingen hade väl kunnat tro att pandemin, som har gjort så många möten omöjliga, skulle bli så här envis. Vi i styrelsen hade hoppats kunna bjuda in till både ett försenat årsmöte, glaukomkafé och andra medlemsmöten redan under sensommaren. Så blev det inte och när vi kan komma igång i full skala vet vi inte i nuläget. Vi vill passa på att informera om lite av senaste nytt på glaukomfronten:

Körkorten
    I april uppvaktade Glaukomförbundet, tillsammans med andra aktörer i CTD-projektet (Chans till dispens), Riksdagens Trafikutskott med två krav: Simulator-testen ska återupptas och körkortslagen ska ses över. Detta för att de som riskerar, eller har, indraget körkort av medicinska skäl ska ges en möjlighet att prova sin körskicklighet. Utskottets betänkande till regeringen debatterades i Riksdagen den 10 juni och beslutet blev, glädjande nog, att uppdra åt Regeringen att bereda ärendet. Det kan ses som ett första steg mot en eventuell ändring i önskad riktning. En sådan beredning kan ta upp till ett år.

Transportstyrelsens rapport finns att läsa på: https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikmedicin/rapport-oversyn-syn.pdf

Forskning
    Ännu en positiv nyhet. Det verkar som om forskningen kanske kan ha kommit ett botemedel för glaukom på spåren. Detta genom att på ett tidigt stadium kunna förhindra att celler i synnerven skadas och därmed orsakar glaukom. Det handlar om ett ämne som heter nikotinamid och finns i vitaminet B3. Djurstudier har visat goda resultat. I Australien har studier också genomförts på människor. Pete Williams, forskare vid Karolinska Institutet bygger nu, tillsammans med kolleger, upp ett glaukomlaboratorium vid S:t Eriks sjukhus i Stockholm. Detta för att få till en stor långtidsstudie och se om resultaten från Australien kan besannas.

Läs mer om Pete Williams forskning på:

Ett problem när det gäller kliniska glaukomstudier är att de tar lång tid, vanligen fem till tio år. Men nya metoder ger hopp om snabbare resultat. Kroppen behöver B3, men endast 15-20 mg per dag. De B3-piller som finns att tillgå på marknaden innehåller oftast det tredubbla. De doser forskningen laborerar med är däremot skyhögt högre (runt 2000 mg) och innan forskarna har landat i sina resultat är det inte att rekommendera att äta stora mängder B3 på egen hand. Det kan ge skador på bland annat lever och tarmar hälsar Glaukomförbundets ordförande, tillika läkaren, Sven-Olof Edvinsson. Det räcker oftast med att äta en allsidig kost. Höga halter av B3 finns i mjölk, kött, fisk, kyckling, jordnötter, gröna grönsaker, baljväxter och spannmål.

Med dessa positiva nyheter hoppas vi att vi snart kan ses igen. När och hur återkommer vi till och uttrycker tills dess en önskan om att alla ska ha klarat sig från coronaviruset.

Med anledning av situationen med Covid-19 kommer medlemsavgiften för 2021 att vara oförändrad – 200 kronor. Betalas till vårt plusgiro 17 62 65-7.

Du som har e-post får gärna meddela den till oss!
    Skicka till: dalarnasodra@glaukomforbundet.se

Till sist!
    Hör gärna av dig till oss om du har några frågor/funderingar!

Borlänge den 12 oktober 2020

Styrelsen Glaukomföreningen Södra Dalarna