Välkommen till Glaukomförbundets hemsida!

Webbplatsen är anpassad för dig som är synsvag. Uppe till höger kan du ställa in storlek på text samt kontrast så att det blir enkelt att läsa. Ser du mycket dåligt stödjer den här webbplatsen ”Talande Webb”.

Nu finns chansen att få tillbaka körkortet:

Liten patientorganisations kamp mot myndigheten ger nytt hopp för glaukompatienter

Under sju år har Svenska Glaukomförbundet fört en kamp för att få en mer rättssäker behandling av sina medlemmar när det gäller möjligheten att få behålla sitt körkort.

Både mot- och medparten är Transportstyrelsen. Glaukomförbundet är en patientorganisation med 3 000 medlemmar och 15 regionala föreningar och dess främsta kritik har varit att undersökningsmetoderna är statiska, konstlade och har föga relevans för den som sitter bakom ratten i en bil. Nu har man i samarbete med Transportstyrelsen och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i Linköping, fått godkänt att glaukommedlemmar som fått sitt körkort indraget får testa sina körkunskaper i en utvecklad körsimulator i Linköping.

– Det är med stor tillfreds-ställelse som vi sett Transportstyrelsen ta till sig våra invändningar och ställt sig bakom en försöksverk-samhet med körsimulator som görs i samarbete med VTI i Linköping, säger
Lars Steen, förbunds-ordförande i Glaukomförbundet
och tidigare läkare. Läs mer här >>

Aktuellt om glaukom och samarbete med optikerna

Johan Semby
, t v, ögonläkare med ansvar för glaukomsjukvården i Halland höll ett föredrag på Sveriges Ögonläkarförening, SÖF, i Umeå i augusti 2107. Johan Semby redogjorde för aktuellt läge gällande patienter med glaukom, hur prognos av utveckling ser ut samt planerna för det samarbete glaukomsjukvård i Halland har i samarbete med Optikerförbundet.

Föredraget avslutades med att Lars Steen, t h, ordförande i Svenska Glaukomförbundet och ordförande för Optikerförbundet, Paul Folkesson, i mitten, fick ge sin syn på det gemensamma arbetet.

Läs senaste numret av Ögontrycket!

Tidningen ÖgonTrycket utkommer med fyra nummer per år,
i februari, maj, september och december.
I ÖT nr 2 kan du bland annat läsa om Annika Lindberg, ögonsjuksköterskan
som startade egen ögonmottagning,
om forskning huruvida zink kan skydda och återskapa synnerven, om förbundets årstämma med föredrag om körsimulator-projektet varvat med tips på medlemsrektytering, presentation av förbundsstyrelsen samt insändare och referat från landets regionala föreningar.

Ögontrycket publiceras digitalt i sin helhet här:

Ögontrycket nr 2 • 2017

Du kan läsa ett urval av artiklar från äldre nummer genom att klicka på länken Glaukomförbundet och sedan ÖgonTrycket i vänsterspalten.

Prenumerera på papperstidningen genom att bli medlem för endast 200 kr per år. OBS! Medlemsavgiften kan variera mellan de olika glaukomföreningarna. Anmäl dig som medlem genom att klicka på
BLI MEDLEM! Välkommen in!

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya möjligheter för ett ännu närmare samarbete mellan ögonsjukvården och optikerbranschen – och i förlängningen en bättre ögonhälsa hos befolkningen. Läs hela artikeln HÄR!

Glaukom i dag – bättre kunskaper och behandling, men låg prioritet

Glaukom är fortfarande en av de vanligaste allvarliga ögonsjuk-domarna, och många glaukompatienter blir blinda på båda ögonen under sin livstid även i Sverige. Samtidigt står vi på en mycket fastare kunskapsgrund än tidigare, och såväl diagnostiska metoder som uppföljnings- och behandlingsmetoder har utvecklats mycket de senaste 30 åren.

Läs hela artikeln i Läkartidningen 38/2016
av Boel Bengtsson, docent, universitetslektor
och Anders Heijl, senior professor; båda institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, oftalmologi, Lunds universitet

I Medlemsforum kan du byta erfarenheter med personer som också har Glaukom (grön starr). Tipsa varandra om hjälpmedel, hur ni klarar er i vardagen med en ögonsjukdom.

Donationer gynnar glaukomforskningen

ETT STORT TACK
till Er som skänkt pengar till glaukomforskningen!
Vill du bidra till forskningen sätter du in ditt bidrag på plusgirokonto 56 42 28-5.

• den 28 mars 2017

SRF-Seminarium 25 april: När synen sviktar

Seminarium om synskador och dess konsekvenser och hur rehabilitering kan underlätta vardagen 25 april i Stockholm kl 16.00 Inbjudan av SRF Stockholms och Gotlands län. Läs mer i inbjudan: När...

• den 19 december 2016