När kommer Rhopressa till Sverige?

190206

Fråga: Jag är med i några internationella Facebook-sidor där många berättar om vilka goda resultat de fått genom att använda Rhopressa.  Har du någon aning om när de dropparna blir godkända i Sverige?
Lika många talar om vilken god effekt cbd-olja har.  Vad jag vet får den inte säljas i Sverige utan tillstånd, men används den inom glaukomvården här?

Svar: frågan 1) Rhopressa är fortfarande inte godkänd i Sverige. Rhopressa är godkänd i USA men inte i Europa än.

2) Växten Cannabis Sativa (Hampa) innehåller olika ämne bland annat cannabidiol (CBD). CBD klassas som en läkemedel och omfattas av läkemedelslagstifningen. Precis som du säger behöver man tillstånd för att sälja sådant preparat (CBD olja). Som jag vet finns det inga studier som kan ge stöd till användningen av CBD inom glaukomvården.

Tillbaka till Fråga Doktorn