Behandling

Det finns olika behandlingsvägar när det gäller glaukom, medicinering eller operativa ingrepp. Det vanligaste idag är att glaukom behandlas med trycksänkande ögondroppar. Det finns olika slags ögondroppar och de fungerar olika. En del droppar minskar produktionen av kammarvattnet i ögat. Andra droppar ökar utflödet av kammarvattnet ibland får man en kombination av dessa olika typer av droppar.

Hjälper inte heller detta får man ta till andra operativa ingrepp för att sänka trycket, till exempel så kallad trabekelektomi. I vissa svårare fall kan ventiler monteras in i ögat för dränering av kammarvattnet. Man ska vara medveten om att ingen av dessa åtgärder botar glaukom. Det som händer vid behandlingarna är att trycket sänks för att, som sagt, förhindra och fördröja en negativ utveckling av glaukomet.