Bussförare med glaukom miste både körkortet och jobbet

Vi har i ett antal artiklar intervjuat glaukomiker som fått sitt körkort återkallat av Transportstyrelsen. I samtliga fall har det gällt ålderspensionärer som avslutat sitt yrkesliv men där ändå den drabbade helt förståligt upplever som dramatik och starka begränsningar i det dagliga livet. Särskilt gäller detta för den som bor så till att de allmänna kommunikationerna inte utgör något alternativ till det egna bilåkandet.

I det här numret har vi gjort en intervju med yrkeschauffören Lars-Åke Sandberg, 55 år och bosatt i Anderstorp, Gislaved kommun. Strax efter midsommar i år blev han av med körkortet och därmed jobbet som busschaufför. Efter ett överklagande hos Trans-portstyrelsen, som inte gick igenom väntar han nu svar på sin dispens-ansökan efter att ha genomgått ytterligare synundersökningar. Det är dramatiskt att få körkortet återkallat för vem det än gäller, men är man dessutom beroende av körkortet för sitt uppehälle är den personliga katastrofen ett faktum.

Starkt förtroende

ÖT möter en lugn, vänlig, saklig och lite pojkaktig Lars-Åke Sandberg utanför busstationen i Gislaved första dagarna i november. Trots att han inte kört buss sedan före midsommar rör han sig fritt och har nycklarna kvar både till den inhägnade uppställningsplatsen för bussarna och personalutrymmena. Ett bevis på att arbetsgivaren Kjellgrens Busstrafik hyser starkt förtroende för Lars-Åke. Här i lunchrummet bjuder Lars-Åke på nybryggt kaffe med bulle medan han börjar att berätta om bakgrunden till det återkallade körkortet.

– Jag är född i Malmberget och uppvuxen i Boden och har innehaft körkort för buss ända sedan 1986 – alltså snart 30 år. Och jag har kört det mesta alltifrån droska och likbil för Fonus begravningsbyrå till lokaltrafiken i Luleå där jag också bodde ett tag, säger Lars-Åke Sandberg.

Numera är han bosatt i Anderstorp, Gislaveds kommun dit han kom 2007, då närmast från Kungälv där han jobbade med mönster-kortstillverkning i ett företag som gick i konkurs. På sin nya bostadsort fick han först arbete som personlig assistent. Men när det lokala bussbolaget sökte fler chaufförer till Krösalinjerna som trafikerar Smålandsstenar, Gislaved och Värnamo sökte han sig tillbaka till föraryrket.

Förnya körkortet

Det var i april 2007 som det uppdagades att Lars-Åke hade glaukom som han troligtvis ärvt efter sin mor som hade glaukom i många år.

– Jag mätte trycket hos en optiker i Nässjö och med 28 i tryck fick jag en remiss till ögonmottagningen i Värnamo, säger han och fortsätter:

– Här gjordes en ögonbottenundersökning och kanske behövde jag uppdatera mina glasögon. Det hela slutade med ögondroppar och löpande kontroller enligt Humpherymetoden två gånger per år och ögonbottenundersökning en gång per år.

Han fick laserbehandling 2009 och blev något bättre men 2012 var det dags att förnya körkortet och Transportstyrelsen begärde i samband med detta en läkar-undersökning. Han fick körkort för ett år och i våras efter en ny under-sökning med Humpherymetoden godkände inte Transportstyrelsen fortsatt körning.

– Dagen efter midsommarhelgen fick jag ett brev från Transportstyrelsen där mitt körkort drogs in med omedelbar verkan. Nu var jag både utan körkort/busskort och framför allt mitt jobb och uppehälle, säger en besviken Lars-Åke. I Transportstyrelsens utlåtande och motivering står att läsa: … Körkortshindret beror på en sammanfallande synfältsdefekt i det centrala synfältet inom 10 grader från synfältets centrum …

Skadestatistik noll

Sedan dess har han kämpat med att överklaga beslutet utan framgång och nu försöker han att få dispens efter nya undersökningar där man vill kartlägga omfattning och djup av defekten. Allt med starkt stöd från sin arbetsgivare som i en särskild bilaga lovordar Lars-Åke som medarbetare: ”Lars-Åke är en lugn och försiktig person som uppvisar ett stort ansvarstagande i framförandet av tunga fordon. Hans skadestatistik är nära noll. Han får också goda vitsord ur kundsynpunkt och i sina kundkontakter. Att mista Lars-Åke som bussförare hade varit en förlust för företag, kollegor och kunder.”

I väntan på svar på dispensansökan som krävt nya undersökningar erbjöd arbetsgivaren ett kortvarigt jobb som innebar att sommarstäda företagets samtliga 14 bussar.

– Man dammsuger alla säten, sprayar golvet med ett medel som löser smutsen och spolar kraftigt hela golvet. Man putsar också samtliga fönster, totalt en veckas jobb säger Lars-Åke.

Starkt stöd

Sedan dess har han gått på A-kassa. Han själv har i samarbete med Arbetsförmedlingen föreslagit att han skulle kunna fungera som någon slags värd på busstationen och bland annat serva chaufförerna med godshanteringen – lite allt i allo. Arbetsförmedlingen är beredd att stå för större delen av lönen i ett sånt arrangemang. Men arbetsgivaren vill först avvakta resultatet av dispensansökan, förmodligen för att man allra helst vill att Lars-Åke ska fortsätta att köra buss på Krösalinjerna.

Dispensansökan skickades in den 3 september och sedan dess har LarsÅke jagat på Transportstyrelsen varje vecka för att skynda på ett beslut.

– Ja, man får inte ge upp säger han, det här är ju helt avgörande för min framtid med tio år kvar till pensionen. Lite inspiration har jag av min mor, som gick bort för ett tag sedan, men som stred hårt för att få färdtjänst. Hon fick nej i alla instanser ända tills dåvarande ministern Ulf Adelsohn gick in och gav henne rätt!

Det som håller honom uppe är det starka stödet från arbetskamrater och arbetsgivare.

– Trots att jag inte är i tjänst är jag inbjuden både till medarbetarsamtal och julbord tillsammans med min fru i vanlig ordning.

Lars-Åke har också varit aktiv i den Intresseklubb för glaukomiker som finns i Värnamo.

– Jag tänker skaka liv i den gruppen igen, jag har ju adresserna till de intresserade och vi har en aktiv ögonsjuksköterska som arrangerar glaukomcafé, avslutar Lars-Åke Sandberg.