Ögontrycket nr 3 • 2013

Ledare av Lars Steen

Medlemsvärvning och reorganisation viktiga inslag för ett framgångsrikt opinionsarbete

Bästa medlemmar och läsare!

Det är med stor glädje man kan konstatera att vårt medlemsantal ökar sakta men säkert. Det är av stor betydelse för Glaukomförbundet och våra föreningar att detta fortsätter. Därför är en viktig punkt på verksamhetsplanen för 2013 – 2014 att öka medlemsantalet med 10 %. Genom förbundsstyrelsens försorg utvecklar vi för närvarande en modell eller handlingsplan till föreningarnas hjälp att nå det målet. Ett större förbund leder till större inflytande i intressepolitiska frågor som bland annat rör landstingens tilldelning av resurser till ögon/glaukomsjuk-vården.  Läs mer >>

Gunilla Hasselgren

Hela Sveriges husläkare med mottagning varje måndagskväll

SVTs program ”Fråga Doktorn” som sänts under mer än tio år är ett fullständigt unikt program, lett av två färgstarka kvinnor. Programledaren Suzanne Axell, som ÖT intervjuade i början av 2011 och husdoktorn Gunilla Hasselgren till vardags distriktsläkare i värmländska Kil. Trots programmets inriktning fyllt av sjukdomar och elände är man lyft och glad efter varje program. Parhästarna Suzanne och Gunilla sprider positivism och glädje med sin egna och speciella framtoning och sitt småprat. Kan förklaringen vara deras egen devis som Gunilla Hasselgren vet att berätta om.
– Vårt motto är att förmedla värme, hopp och engagemang, säger programmets egen husläkare Gunilla Hasselgren, när ÖT träffar henne i Karlstad. Läs mer >>

Leif Wall reder ut begreppen kring halogenlampor, lysrörslampor och LED-lampor

Ingen av Ögontryckets läsare kan ha undgått att den gamla glödlampan har försvunnit från butikshyllorna. Men vad ska man välja istället? Många känner sig osäkra och undrande. I denna artikel ger Leif Wall några tips om vad man bör välja i olika sammanhang. Läs mer >>