Ledaren av Lars Steen

Bästa medlemmar och övriga läsare!

Innevarande år har varit intensivt på olika fronter. Som vi tidigare har rapporterat har Svenska Glaukomförbundet inlett ett samarbete med Sveriges Pensionärsförbund. Med stöd från dess högsta ledning har vi ute i våra föreningar fått möjlighet att komma till deras lokalavdelningars medlemsmöten och där informera om glaukom.

Många sådana möten har redan ägt rumrunt om i landet och flera är planerade i höst. Samtidigt har vi publicerat annonser om Svenska Glaukomförbundet och vår verksamhet i deras tidning ”Veteranen”.

Vi har också tidigare meddelat att Svenska Glaukomförbundet under detta år ska göra en intensiv satsning på att få till stånd nya föreningar med hjälp av en deltidsanställd projektledare. På sikt anser jag att SGF bör ha representation i samtliga Sveriges län.

Tillsammans med representanter för SGFs förbundsstyrelse och våra regionala föreningar har vi haft många möten med patienter, anhöriga och ögonsjukvården samt Studieförbundet Vuxenskolan. Syftet har varit att rekrytera medlemmar och styrelserepresentanter i nya föreningar. Till dags dato har vi kommit igång i Östergötland, Jämtland och Norrbotten. I dessa län har man rekryterat medlemmar samt kommit igång med interimsstyrelser. Det känns som en väldigt bra början!

Under hösten kommer vi också att ha aktiviteter för att starta nya föreningar i Örebro län samt Dalarna. Kom ihåg! Ju fler föreningar och medlemmar desto starkare blir vår röst och vårt inflytande.

Till sist. Återigen manar jag er alla medlemmar att bidra i arbetet med att sprida kunskap och information om glaukom till stöd för drabbade och anhöriga.

Lars Steen