Gudrun är vår nya projektledare

– Jag brinner för det jag gör!

Så är det klart! Glaukomförbundets första projektledare är på plats redan i januari 2011. Valet föll på Gudrun från Uppsala, en tjej som brinner för förbundsstyrelsens arbetsorder, att på halvtid under ett halvår, starta fem nya glaukomföreningar.

Gudrun van Dyck Jarl är det fullständiga namnet med van Dyck efter belgisk pappa. Gudrun är 54 år och har en bred erfarenhet av försäljning och ledarskap i sin profession och som sektionsledare inom Friluftsfrämjandet under fritiden. Här ansvarar hon för programplanering och utbildning för ett 70- tal skidinstruktörer i Uppsalaföreningen med 2 500 medlemmar. Senaste projektet hon är inblandad i är att erbjuda barn och ungdomar med funktionshinder en skidskola i utförsåkning.

– Jag har under 20 år arbetat som säljare i butik, varuhus och ute på fältet med försäljning till företag och har därför god vana av att träffa många människor, boka möten, planera mässor och utställningar, säger Gudrun, samtidigt som hon tillägger att hon arbetat med personalledning på IKEA i fem år.

Hon betraktar sig själv som en aktiv, målmedveten och samtidigt en lugn tjej på 50+ som har förmågan att snabbt och lätt sätta sig in i nya situationer. Hon tycker också att det är roligt att anta nya arbetsuppgifter och utmaningar.

– Mina främsta egenskaper är att jag är organiserad, drivande och engagerande. Jag tycker om att jobba självständigt och strukturerat. Jag kan säga att jag brinner för det jag gör, säger en helentusiastisk Gudrun.

Hon har också en bakgrund som utbildad hemslöjdkonsulent, affärsledare och textilkonsulent inom textil- och möbelsektorn men är också ständigt ute efter att förkovra sig i ledarskapet. Just nu går hon en ettårig distanskurs i ”Affärsmannaskap – chef och ledare inom handeln” vid Entreprenörskolan i Leksand. Det är också därifrån som Glaukomförbundet fångat upp denna allsidiga och målinriktade Uppsalatjej. De senaste åren har hon jobbat med försäljning av profilreklam till företag i Uppsalaregionen och med sitt stora och ideella engagemang i Friluftsfrämjandet är valet av fritidsaktiviteter ganska givna.

– Det mesta av fritiden består av utomhusaktiviteter där jag och min familj, tonåringar på 16 och 18 år gamla, åker skidor, paddlar kanot och seglar, säger hon.

En härlig utmaning!

Hur ser hon då på det nya uppdraget som projektledare i Glaukomförbundet och förbundsstyrelsens klara arbetsorder att starta fem nya länsföreningar?

– Jag ser det här som en jättestor möjlighet att få driva den här processen med nystarter, säger hon entusiastiskt och fortsätter:

– Säkert kan jag dra nytta av paralleller som jag varit med om tidigare både inom olika jobb och föreningsliv. Och det är en härlig utmaning att få engagera människor för en förening och framförallt mötena och vägen dit, säger Gudrun som på ett övertygande sätt menar att hon känner sig hemma i det här.

Hon säger samtidigt att det handlar om att bygga förtroende på sikt. Hon har också självklart förväntningar på att bli uppbackad från både förbundsstyrelse och de existerande länsföreningarna. Alla möjliga och omöjliga kontakter och nätverk måste nyttjas!

Kanske starten av nya föreningar innebär en lång startsträcka men med en ketchupeffekt på slutet, avslutar en driven och glad Gudrun, som också under 2009 blev utsedd till en av Uppsalas eldsjälar inom föreningslivet och presenterad i Uppsala Nya.

Fler artiklar i ÖT nr 3 • 2010