Krister Inde uppmuntrar till en positiv inställning

Kärleken är blind – ja, de flesta blundar när dom pussas!

– Det är stor skillnad på att vara en synskadad man och att vara en man som är synskadad. Jag vill vara den senare sorten. Denna distinktion framstod väldigt klar när Krister Inde gjorde ett nedslag i Norrtälje i snöstorm i november. Det var Glaukomföreningen i Stockholm med Anna Wikberg i spetsen som tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan i Norrtälje stod som arrangörer i Norrtälje Sparbanks fina konferenslokaler. Trots snöovädret med svår framkomlighet kom nästan 70 av de 100 anmälda.

Och de som hade kommit hade ingen anledning att ångra sig. Krister Inde som är synpedagog med en bakgrund som utbildningsledare vid en skola för synskadade, tidigare chef vid syncentralen i Karlstad och som de senaste 20 åren verkat som konsult inom synområdet höll igång i nästan två timmar. Med detta i bagaget och själv synskadad sedan 20-årsåldern vet han verkligen vad han pratar om. Som de flesta andra vid liknande informationsarrangemang berättade han om ögats uppbyggnad och funktion och vilka sjukdomar som kan drabba synen men han gör det på sitt eget sätt. Enkelt, pedagogiskt varvat med all sköns historier och anekdoter från livet. Men hans absoluta styrka är hans sätt att gjuta mod i både de som drabbats av synnedsättning och deras anhöriga.

– Det är stor skillnad på att vara en synskadad man och att vara en man som är synskadad, jag vill tillhöra den senare sorten, säger Krister Inde, och fortsätter:

– Det är svårt att bli synskadad, man får emotionella identitetsproblem. Men det är viktigt att se att jag i första hand är en man och i andra har en defekt, att jag är synskadad.

Det är den inställningen man måste tillägna sig enligt Krister Inde eller som han uttrycker det på ett annat sätt:

– Det är bara mina ögon som det är fel på, i övrigt är det bra! Och för övrigt är det sant att kärleken – den är blind, det flesta blundar ju när man pussas…

Det här är mannen som lagt ned en blindskola och startat Sveriges första synrehabilitering och som dessutom föreläser kring detta i ett flertal länder.

– Självklart blir man ledsen över att se dåligt. När någon eller något går förlorat blir man ledsen, säger Krister samtidigt som han ger sina bästa tips till den som är synskadad:

– För det första är det viktigt att ha en bra kontakt med någon som står nära – en ickeverbal kontakt som skapar värme, någon som vet vem man egentligen är. För det andra är det viktigt att träffa andra i liknande situation, menar Krister och det är väl en av grundbultarna i glaukomföreningarnas verksamhet. Annat som betyder mycket är att få hjälp och stöd av en professionell ögonläkare.

– Det får inte bli som för min egen del för drygt 40 år sedan då jag gick hem efter första undersökningen med läkarens besked: ” Det kan vara hjärntumör, vi får väl se…”, säger Krister Inde.

Till sist vill man naturligtvis ha tillgång till världens bästa hjälpmedel och det kan man få på syncentralerna som ersatt blindskolorna.

– Stockholm har världens största syncentral med drygt åttiotalet anställda och dom är till för oss, säger Krister samtidigt som han tipsar om relationen till hjälpmedel:

1. Ta reda på vad som är bäst för din egen del!

2. Träna på att använda ditt hjälpmedel!

3. Var stolt över ditt hjälpmedel!

Som sagt, det är bara mina ögon som det är fel på, i övrigt är det bra!