SBU-Rapport

SBU: s (Statens Beredning för medicinsk Utvärdering) har nu kommit med sin slutrapport om "Öppenvinkelglaukom (grön starr) - diagnostik, uppföljning och behandling. En systematisk litteraturöversikt". I början av oktober hölls en konferens med anledning av rapporten, där läkare, ögonsköterskor och företrädare för patienterna diskuterade slutsatserna och hur glaukomvården utifrån dessa ska utvecklas inom den närmaste tiden. Glaukomförbundet representerades vid konferensen av ordföranden samt redaktören för Ögontrycket. Nedan återges SBU:s slutsatser och vi ämnar återkomma i nästa nummer med ytterligare fördjupning kring rapporten och dess frågeställningar och resultat. Sammanfattningen i sin helhet, liksom hela rapporten kan läsas på SBU:s hemsida www.sbu.se , som även kan nås via SGF´s hemsida.

SBU:s slutsatser

Här sammanfattas resultatet av SBU:s utvärdering av diagnostik, uppföljning och behandling av kroniskt öppenvinkelglaukom (grön starr), samt förhöjt ögontryck (okulär hypertension, OH). Glaukom är en sjukdom i synnerven, som leder till bortfall i ögats synfält. Sjukdomens orsaker är ofullständigt kända, men förhöjt ögontryck är den viktigaste riskfaktorn. Diagnostiken omfattar synfältsundersökning samt undersökning av synnervspapillen och näthinnans nervfiberlager. Dessutom mäts ögontrycket, även om detta inte ingår i diagnosdefinitionen av glaukom. All behandling syftar till att sänka ögontrycket för att fördröja sjukdomsutvecklingen.

Diagnostik

Synfältsundersökning (perimetri)
Nya testmetoder (SITA-testerna för Humphreyperimetern) har hög diagnostisk träffsäkerhet för glaukom, och tar ungefär hälften så lång tid som tidigare tester.

Undersökning av synnerv och näthinna
Bedömning av synnervspapillen på mono- eller stereofotografier har låg till måttligt hög diagnostisk träffsäkerhet.

Undersökning av synnervspapillen med scanning lasertomografi (Heidelberg-tomografen) är i nivå med eller bättre än expertbedömning när det gäller förmågan att särskilja normala papiller från sådana som drabbats av glaukom.

Undersökning av näthinnans nervfiberlager med scanning laserpolarimetri (de nyare GDx-instrumenten) respektive optisk koherenstomografi (Stratus OCT) har måttligt hög och ungefär likvärdig diagnostisk träffsäkerhet.

Behandling

Ögontryckssänkande behandling fördröjer utvecklingen av synfältsförlusten vid manifest glaukom.

Behandling som sänker ögontrycket med 20 procent eller mer minskar risken att personer med förhöjt ögontryck (okulär hypertension) utvecklar manifest glaukom på det behandlade ögat. Ingen sådan effekt har påvisats vid mindre sänkning av ögontrycket.

Det går inte att avgöra om kirurgi eller laserbehandling är effektivare än medicinsk trycksänkande behandling med ögondroppar.

Etiska och sociala aspekter

På grund av glaukomsjukdomens långsamma förlopp och patienternas relativt höga ålder finns det en risk att undersökning och behandling ges låg prioritet. Särskild uppmärksamhet bör därför ägnas åt att säkerställa att dessa patienter får sina behov av diagnos, uppföljning och behandling tillgodosedda.

Hälsoekonomi

Det går inte att bedöma vilka metoder för diagnostik, uppföljning och behandling av glaukom som är mest kostnadseffektiva.