Belönad

Professor Anders Heijl, Ögonkliniken vid Universitetssjukhuset i Malmö, belönades för framstående glaukomforskning med Grekiska Glaukomsällskapets utmärkelse The Gold Medal of Merit and Honor vid sällskapets kongress i Aten i mars i år.

Anders Heijl leder en forskargrupp med ett tiotal medarbetare som bedriver bred klinisk forskning inom området glaukom. Gruppen har utvecklat diagnostiska metoder som används i hela världen och genomfört en grundläggande behandlingsstudie av hög kvalitet (EMGT) som bevisat och kvantifierat effekterna av behandlingen vid glaukom (reduktion av ögontrycket). Behandlingsstudiens resultat har stor betydelse för nuvarande behandlingsrekommendationer för patienter med glaukom.