ÖgonTrycket nr 2/08

Konferensrapporter

Korta sammandrag av de genomförda konferenserna. Läs mer >>

SBU rapporten

Ett kort sammandrag av SBU rapportens bakgrund, syfte och sammandrag.

Blandade informationsdroppar:

Internet

Läkemedelsverket har introducerat en ny tjänst på webben, rapportera misstänkta biverkningar

Konserthuset i Stockholm har inrättat en webbaserad tjänst, Talande Webb.

www.ogoninformation.nu från Pfizer AB är en webbsida som ger information om ögat och dess vanliga ögonsjukdomar.

Belönad

Professor Anders Heijl, Ögonkliniken vid Universitetssjukhuset i Malmö, belönades för framstående glaukomforskning. Läs mer>>

Tillgänglighet

Riksdagen beslutade för åtta år sedan att samhället skulle vara helt tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar år 2010. Läs mer>>

Daisy

Foto: TPB:s bildarkiv. Bild av daisyspelare från http://www.tpb.se/press/bildarkiv/daisyspelare/ t ex Victor Pro.

Musik
Tycker du om opera? Då kan du ha möjlighet att. uppleva direktsända föreställningar från Metropolitan i New York och i vår även från Kungliga Operan i Stockholm. Operorna visas på biografer på många orter i landet.

Redaktör Sökes!

Pga långsamt försämrad syn inser jag att jag närmar mig slutet på tiden som redaktör för ÖT. Ett nummer till kommer jag att ta ansvar för, 2009:1, men sedan överlämnar jag denna trevliga, stimulerande men också stundtals ganska slitsamma ideella syssla till någon annan.