SBU-rapport

”Operation vid brytningsfel i ögat” är rubriken på en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, som utkom hösten 2007. Man har undersökt de operationsmetoder som används för att korrigera brytningsfel. Resultaten av operationerna jämförs med de resultat som uppnås med hjälp av glasögon.

Målet är att yngre personer efter operation ska klara sig helt utan glasögon eller kontaktlinser, och att medelålders och äldre personer, vilkas ögonlinser oftast förlorat sin förmåga ska kunna se bra på långt håll utan glasögon eller kontaktlinser. För närvarande utförs uppskattningsvis 6.000-7.000 operationer med excimerlaser per år i Sverige.

Denna utvärdering omfattar de tre vanligaste lasermetoderna. Vissa komplikationer uppstår vid alla metoderna och ju mer närsynt en patient är desto större är risken för komplikationer. Ca 90 % är mycket nöjda eller nöjda efter sin operation; de missnöjda klagar på kvarstående brytningsfel och problem med mörkerseende.

Rapporten (2007:4) kan laddas ner från www.sbu/alert eller beställas kostnadsfritt från SBU Alert, Box 5650, 114 86 Stockholm.

Till sommaren kommer rapporten ”Diagnostik och behandling av grön starr”.