Medlemsresa till Grythyttan och Bredsjö

Årets medlemsresa den 24 augusti 2017 var planerad tillsammans med Glaukomföreningen i Örebro län och dess ordförande Anders Nyström.

Gruppen i Värmland som ansvarat bestod av Göran Boström, Hans Lind, Ingegärd Gustavsson och Ingrid Sellström. De hade gjort ett gott arbete. Tack!

Resan startade vid Norrstrandskyrkan, vädret var vackert och humöret i topp. Vår färdguide, Håkan Sellström, var som vanligt väl förberedd och kunde berätta om spännande företeelser från långt tillbaka i tiden till dagsaktuella händelser. Han hade tjugofem nyfikna lyssnare. Hans medverkan har förändrat våra bussresor från att bara vara transportsträckor till att bli kunskapsgivande och roande kåserier. Restiden har fått innehåll. Tack!

Dagens program omfattade en rundresa via Karlskoga med slutmål i Grythyttan och Bredsjö och hem över Filipstad. Håkan lärde oss bl.a. att Karlskoga fått sitt namn p g a Karl IX:s jaktägor, skogar, i området, därav logiskt Karlskoga. Enklare kunde det ju inte bli!

Bussen vände där norrut och den relativt smala vägen ringlade sig genom tät och hög blandskog. Byarna låg inte tätt och naturens färger var intensivt gröna. Vägskyltar avslöjade namn på tidigare gruv- och hyttorter som varit kända för sitt bergsbruk. Sjöarna låg tätt och var djupa. Nu var vi i Bergslagen där bergsbruket var omtalat redan på 1400-talet. "Järn hade exporterats från Sverige under 600 år och det bästa och det mesta ansågs komma från Bergslagen" enligt talesätt.

En biprodukt vid järnhantering var slaggsten, som kom att användas som mursten. De små röda torpstugorna med raka gjutna svarta skorstenar behövde ladugårdar för sina små djurbesättningar. Genom att använda slaggsten fick väggarna en skimrande blågrön färgton som kanske delvis vitmenades. Även i Värmland byggdes sådana ladugårdar på småbruken.

Vi passerade Loka Brunn, som numera ägs av en bryggarfamilj, Spendrup, och drivs som spa- och konferensanläggning. Där finns också ett spa-museum!

Vårt första stopp var "Måltidens Hus" i Grythyttan. I restaurangen "Hyttblecket" välkomnades vi av örebroarna, som redan var på plats. Några av oss hade turen att få fika tillsammans med nya vänner och ventilera glaukombekymmer. Nu visade sig också dagens guide, en av skolans sista årselever, Felix Törnblom. Han hade valt linjen för vin och mat.

Byggnaden, som utgör Måltidens Hus, var under världsutställningen 1992 i Sevilla den svenska utställningspaviljongen. Designad, konstruerad och byggd i Sverige och nerforslad till Spanien. Helheten och detaljerna hade influerats av Sveriges bergs- och skogsbruk, vattenkraft, gröna skogar, sjörikedom etc. En arkitekttävling föregick skapandet.

Jag och min familj åt en måltid där och då i den restaurang vi nu drack vårt förmiddagskaffe. Mina inköp då var Astrid Lindgren-böcker på spanska och polkagrisar från Gränna. Vår kända Alladinchoklad fanns också att köpa.

Där i Sevilla kunde man uppleva en populär svensk person, Carl Jan Grankvist. Han var den kände krögaren i Paviljongen. Utan hans insatser hade det säkert aldrig blivit någon restauranghögskola i Grythyttan tillsammans med Örebro universitet. Han lyckades få ihop kapital nog för att klara husets "hemresa" och etablering av "högre utbildning inom  restaurang - mat och vinvärlden" Det är fortfarande den högst rankade i sitt slag inom Sverige.

Skolan grundades redan 1994

Genom skolans etablering förändrades hela samhället, eftersom eleverna måsta bo någonstans. Vid den tidpunkten fanns det lediga bostäder på de flesta bruksorter men orten Grythyttan gick en ljusare framtid till mötes.

Vid den tiden och många  år framåt var Carl Jan själv på plats och gladde oss        besökare med sin närvaro. Han hade på grund av allt han hade åstadkommit vunnit högt förtroende som bl.a. visades komma när han med stora "pengar på fickan" reste till London där han på auktion förvärvade Tore Wretmans kokboksamling. Denna blev grunden till Nordens första kokboksmuseum, som nu finns i vacker lokal i hjärtat av "Måltidens Hus".  Där finns världens äldsta kokbok, skriven på latin, att beskåda i egen monter under glas.

Sedan åkte vi den korta sträckan till Centrum för att luncha på Gästgivargården. Grythyttans gästgivaregård grundades år 1641 på order av drottning Kristina. Gården bestod av flera tätt liggande röda små hus gömda av gamla stora lummiga lövträd. Inne i den mysiga matsalen med lågt till tak stod långbord uppdukade med vita dukar, brutna linneservetter och tända ljus. Alla tog chansen att småprata  med varandra och njuta av en välsmakande måltid. Innan vi gick till salongen för att få kaffe, passade Anders Nyström på att berätta om Glaukomförbundets organisation och förbundsstyrelsens aktuella arbetsuppgifter.

Därefter gick resan vidare till Bredsjö Mjölkfår AB, känt för sina ostfrisiska mjölkfår och tillverkning av dessertosten "Bredsjö Blå". Fåruppfödning kräver speciella kunskaper och ständigt idogt arbete. Djuren skall utfordras på flera sätt, de kräver bra beten, som i sin tur kräver nya inhägnader som skydd för vilda djur. Periodvis gäller hö och kraftfoder. Hälsokontroll och klövvård är alltid aktuella liksom lamning och ullklippning. Osten skall lagras mellan 6-12 månader i exakt temperatur, vändas etc. Detta skedde i det egna mejeriet, dit vi av hygieniska skäl inte fick tillträde. Mjölkmaskinsanläggningen demonstrerades däremot. Ostförsäljning, kundkontakter och studiebesök tillhörde också vardagen. Högsäsongen varade mellan 15 juni-15 augusti.

Nöjda med denna unika upplevelse och inköpta små ostbitar startade vi hemresan. Smakar det så kostar det! Nu gällde Karlstad via Filipstad.

Håkan hade läst på om denna del av Bergslagen också. Skogen var hög och tät även här och en viss mättnad och trötthet kunde märkas bland oss passagerare. Men namnet Krokbomsparken kändes bekant. Det hade varit Sveriges äldsta folkpark, som anlades 1796. Senare passerade vi även Folkparken i Lindfors av betydligt yngre datum men som var mycket stor med välkända artister på 40- och 50-talen. Närheten till Brattforshedens krigsflygplats och militärförläggningar under krigsåren gav våra minnen lite extra skimmer.

Hemkomsten var planerad till klockan 17.00. En välplanerad resa var nu till ända. Regnet började komma före Filipstad men det störde inte nämnvärt.

Inga Tågmark Nilsson