Världsglaukomdagen 2010

I ett samarbete mellan S:t Eriks Ögonsjukhus, ett antal läkemedelsföretag och Glaukomföreningen i Stockholm, arrangerades en storsamling på Nalen. Drygt 420 personer hörsammade inbjudan och fick under eftermiddagen en mycket informativ genomgång av sjukdomen Glaukom.

Docent Enping Chen
hälsade de närvarande välkomna och höll en föreläsning om den synhotande sjukdomen Glaukom. I ett illustrativt bildspel visade han hur sjukdomen drabbar och vilka som är ögats svaga punkter. Han berättade också i ord och bild om hur sjukdomen behandlas. Han underströk vikten av att följa läkarordination om ögondroppar.

Barnögonläkaren Anna Lundvall, också hon med tjänstgöring på S:t Eriks Ögonsjukhus, gav information om hur barn med glaukom behandlas. Ett barn per 15 000 födda bär på sjukdomen vid födseln. Det svåra med att behandla barn är att de inte, lika lätt som vuxna, kan berätta om sin situation och inte heller är lätta att undersöka.

En tredje läkare från S:t Eriks Ögonsjukhus, Dr Örjan Wallin, medverkade under eftermiddagen. Han berättade med ord och bild om hur glukom kan opereras. Han beskrev de olika metoder som finns och vilka beslut som leder fram till att patienter opereras.

Kristina Lundgren och Rachel Norborg-Jerkeby båda från Glaukomföreningen i Stockholm berättade kort om sina upplevelser av sjukdomen och om att vara glaukompatient. De fanns också tillgängliga före och efter samlingen med information om föreningen och Glaukomförbundet.

Efter föredragen följde en frågestund där en aktiv publik kom med många och varierande frågor om Glaukom. De tre läkarna gjorde allt för att tillfredsställa frågeställarna.

Vi tror att många som kom till Nalen gjorde det av ett nyväckt intresse för sjukdomen, kanske genom egen eller nära anhörigs situation. Det är vår förhoppning att flera av dem som fick tidningen Ögontrycket eller föreningens folder väljer att bli medlem.