Medlemsmöte

Torsdag 18 okt kl 17.30-20.00

Immanuelskyrkan, Kungstensgatan 17

(För taxiresenärer Tulegatan 8)

17.30 Samling på Kyrktorget där föreningen bjuder på kaffe och smörgås.
18.00-20.00
Waldenströmssalen. Åsa Lodin, Iris Hjälpmedel, informerar om hjälpmedel som kan fungera när glasögonen inte räcker till. I en berättelse om ”Lars -78” väver hon i vardagliga situationer in smarta tips och hjälpmedel som kan underlätta. Det kommer att finnas möjlighet att "klämma och känna "och att beställa på plats.

Anmälan senast fred 12 okt,
se förhandsanmälan längre ner på sidan.

Missa inte detta – det är få ställen som erbjuder så många synhjälpmedel som Iris!

Vill du redan nu kika på vad som finns i sortimentet finns en e-butik www.irishjalpmedel.se.
Dessutom kommer EyeCenter Täby att vara på plats för att svara på frågor om optik, filterglasögon och ögonundersökningar med mera.

Seniorveckan i Huddinge

Den 18 september ordnade föreningen för första gången ett Glaukomcafé. Träffen hölls i Simons Café på Fullersta Gård och ett 20-tal personer kom, både medlemmar och icke medlemmar träffades under en timme, fikade och pratade glaukom.

Medlemmen Ulf Lundh har fått ordet.

Den 21 september, vid avslutningsfesten på Seniorveckan i Folkes, var föreningen med som utställare.

Här ses Birgitta Sandberg i samspråk med Bertil Bjur.

Rekordpublik på solig Seniordag i Kungsan

Britt-Marie Leijonhufvud och Lotta Alterbeck hann prata med många besökare om glaukom.

Seniordagen i Kungsträdgården den 8 maj lockade 18 000 besökare! Av dessa strömmade många förbi Glaukomföreningens bord där Britt-Marie Leijonhufvud från styrelsen hade hjälp av medlemmarna Lotta Alterbeck, Birgitta Sandberg och Frank Johnsson.

Frank Johnsson visar tidningen Ögontrycket för MarieClère Marcatèus.

150 exemplar av tidningen Ögontrycket fick nya läsare och 300 exemplar av broschyrerna "Vad är glaukom" och "Att se är en självklarhet" delades ut. Besökare med glaukom fick med sig information om vår förening och vi hoppas på att få många nya medlemmar.

Birgitta Sandberg och Lotta Alterbeck bjuder på karameller och pratar om glaukom.

Text: Britt-Marie Leijonhufvud, maj 2018

Förhandsanmälan måste alltid göras till alla aktiviteter!

Det finns två sätt att anmäla deltagande: Till telefonsvararen på vår föreningstelefon 08-33 38 36 eller via föreningens e-postadress: stockholm@glaukomforbundet.se
Ange alltid namn, telefonnummer och vilken aktivitet det gäller!

Vi söker medhjälpare till föreningens arbete!

Vi vill sprida kunskap om glaukom och med förhoppningen att få fler medlemmar i vår förening. Visst ställer du upp!

Anmäl ditt intresse till stockholm@glaukomforbundet.se

Styrelsen 2018:

Kristina Lundgren, ordförande
Christer Ekman, kassör
Britt-Marie Leijonhufvud, sekreterare
Anna Wikberg, ledamot
Roger Blomberg, ledamot
Rachel Norborg-Jerkeby, ledamot
Kerstin Westman, suppleant

Glaukomföreningen i Stockholm bildades 1986 på initiativ av två ögonläkare, då verksamma vid Huddinge sjukhus.

• Vi är till för dig som har Glaukom eller som har anhörig med denna ögonsjukdom i Stockholmsregionen.
  • Två gånger per år håller vi informationsmöten, där läkare och andra kunniga personer håller föredrag om Glaukom och om ämnen inom angränsande områden. En liten grupp ögonläkare samarbetar med föreningen, bl.a. om val av ämnen för informationsmötena.
  • Vi träffas i samtalsgrupper, över en kopp kaffe, för att byta erfarenheter och knyta kontakter.
  • Du får tidningen ÖgonTrycket i Din brevlåda fem gånger per år.
  • Årsavgiften är 200 kr, familjemedlem betalar 50 kr.
  • Vill Du bli medlem, klicka på länken Bli medlem och fyll i formuläret så får du ett inbetalningskort med posten. Eller betala in avgiften på vårt plusgirokonto 495 80 90-5. Glöm inte namn, adress och gärna e-postadress.

Kontakt i Stockholm

Britt-Marie Leijonhufvud

Hej, jag är sekreterare i Glaukom-föreningen i Stockholm och ansvarar för e-posten och information till nya medlemmar. Jag har glaukom sedan 10 år tillbaka. Välkommen att kontakta oss! Du når oss via e-post stockholm@glaukomforbundet.se

Kristina Lundgren, ordf,