Sörmland

Caféträff i Katrineholm

Sultans Konditori, Storgatan 27

Tisdag 28 november kl 14.30-16.00

Välkommen att fika tillsammans och prata om glaukom, vi bjuder på kaffet – du betalar kakan!

Öppet möte om belysning i Nyköping

Onsdag 29 november kl 14.00-16.30

Restaurang Tennishallen, Fruängsgatan 1A, Nyköping

Ljuskonsult Leif Wall föreläser om syn och belysning för äldre, inredning med ljus och nya ljuskällor.

Vi bjuder på kaffe
– Hjärtligt välkomna!

Caféträff i Eskilstuna

Café Bönan, Köpmangatan 25

Torsdag 7 december kl 14.00-15.30

Öppet höstmöte om synhjälpmedel i Eskilstuna

Glaukomföreningen hade den 19 oktober ett öppet höstmöte på Strigeln i Eskilstuna med besök av Åsa Lodin från Iris hjälpmedel. Ingalill Blixt (t v), styrelseledamot i Sörmland, inledde med att hälsa alla välkomna till mötet och presen-terade den närvarande styrelsen.

Åsa Lodin berättade om och visade många exempel på de hjälpmedel som kan underlätta vardagen för oss med synned-sättning. Möjlighet fanns också att beställa olika synhjälpmedel, allt ifrån ljuslupp till talande måttband med integrerat vattenpass och vinkelmätare. 27 personer deltog och blev bjudna på gott kaffe och välsmakande smörgås.

Text och foto: Irene Myrelid

Presentation av föreningen

När Svenska Glaukomförbundet bildades 1999 var en av dess första uppgifter att starta glaukomföreningar ute i landet. I Stockholm och Göteborg fanns ju föreningar sedan tidigare men en av de föreningar som bildades först var den i Sörmland. En interimsstyrelse utsågs våren 2000 och sedan bildades föreningen, med säte i Katrineholm, formellt i oktober samma år. Vid utgången av 2001 var antalet medlemmar 48, 2013 är det 80.

Syftet med föreningen är främst att öka glaukomikers kunskap om sin sjukdom, att sprida information om glaukom bland allmänheten, främja bra samarbete med sjukvården och uppmuntra forskning. Detta försöker vi uppnå genom att anordna informationsträffar för medlemmar och allmänhet med glaukomläkare och andra som föreläsare, arrangera samtalsgrupper där glaukomiker får träffas och samtala om sina erfarenheter och upplevelser, medverka vid ögonmottagningarnas utbildningar för nydiagnosticerade patienter, delta i handikappdagar och syncentralens brukarråd, skriva insändare i lokalpress och uppvakta politiker mm.

Vill du vara med? Klicka här på länken Bli medlem och fyll i formuläret så kommer ett inbetalningskort med posten. Du behöver inte bo i Sörmland för att vara medlem!

Varmt välkommen som medlem!

28 november 14:30-16:00
Cafeträff i Katrineholm
29 november 14:00-16:30
Föreläsning om belysning i Nyköping
07 december 14:00-15:30
Caféträff i Eskilstuna

Kontakt i Sörmland

Kontakta ordförande Birgitta Hedin, Trosa, tel 070-342 00 83
eller via e-post sormland@glaukomforbundet.se om du vill veta mer.

Kassör Dan Granström, Nyköping, tel 070-245 68 46