Glaukomföreningen Småland

Informationsmöte i Jönköping

om bilkörning och körkort för glaukomiker

Onsdagen den 18 april kl 18.30

Östergården Allianskyrkan, Östra Storgatan 56

Professor Jan Andersson, från VTI (Statens väg- och transportforsknings-institut) föreläser om problemet kring glaukom/dålig syn och körkortsfrågan.

Anmälan snarast till Curt Ankarberg, 070-661 02 12, curt.ankarberg@telia.com

Läs mer om Jan Andersson i Ögontrycket nr 1-2017.

Information under Världsglaukomveckan 2018

Under världsglaukomveckan i mars informerade glaukom-föreningen om glaukom och om sin verksamhet på länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

Gunnar Melkstam från Glaukomföreningen Småland samtalar med besökare.

Måndag till torsdag fanns representanter för styrelsen i sjukhusets entré och delade ut broschyrer och tidningar och informerade intresserade besökare. Många som redan hade glaukom, men även de som inte visste så mycket och ville veta mer, stannade och diskuterade. För föreningen var det mycket givande med intressanta diskussioner och några nya medlemmar.

På tisdag kväll hölls ett informationsmöte med cirka 25 deltagare i samband med föreningens årsmöte. Ögonläkare Anders Strömbom talade om glaukom i allmänhet med särskild tonvikt på sjukdomens utveckling och behandlingsformer. Föreningen bjöd på musikunderhåll­ning och kaffe.

Ordförande Curt Ankarberg, 070-661 02 12, curt.ankarberg@telia.com
Vice ordf